Langslapers worden ook dik

0
180

Dat kort slapen doet verdikken was onderhand bekend. Maar ook te veel slapen doet de kilo's er aan vliegen. Nachten met zeven of acht uur slaap zijn ideaal, schrijven Canadese onderzoekers in het tijdschrift Sleep.

Zes jaar onderzoek
De wetenschappers bestudeerden zes jaar lang de slaaptijd en het gewicht van 276 volwassenen. Mensen die slechts vijf tot zes uur per nacht sliepen, kwamen in die zes jaar tijd bijna twee kilo meer bij dan diegenen die zeven tot acht uur per nacht sliepen. Proefpersonen die negen tot tien uur sliepen kwamen 1,6 kilo meer bij dan de gewone slapers. De proefpersonen waren tussen 21 en 64 jaar oud.

Op basis van die bevindingen concludeerden de onderzoekers dat mensen die weinig slapen 27 procent meer kans lopen om in zes jaar tijd vijf kilo bij te komen dan mensen die normaal slapen. Bij mensen die lang slapen ligt die kans op 25 procent.

Niet piekeren in bed!
Ze raden dan ook aan steeds op hetzelfde tijdstip in bed te kruipen, niet te piekeren in bed, niet hongerig of met een volle maag te gaan slapen en zes uur voor het slapen gaan geen inspannende sport meer te beoefenen. "Hou je slaapkamer donker en een beetje koel en sta elke ochtend rond hetzelfde tijdstip op", luidt het nog.

Het onderzoek toont aan dat een gebrek of teveel aan slaap op de lijst van de factoren voor overgewicht moet komen. Ook andere onderzoeken hadden slaappatronen al gelinkt aan overgewicht.