De Friesland en ziekenhuis Nij Smellinghe sluiten unieke overeenkomst

De Friesland Zorgverzekeraar en ziekenhuis Nij Smellinghe in Drachten hebben gezamenlijk prijs- en zorggarantieafspraken gemaakt voor knie- en heupoperaties, het carpaal tunnelsyndroom en liesbreuken. De garantieafspraken houden in dat Nij Smellinghe de kwaliteit van de zorg garandeert en bij eventuele complicaties of terugkerende klachten binnen een jaar de kosten daarvan voor eigen rekening neemt. Zowel Nij Smellinghe als De Friesland zien dit als een goede manier om te laten zien dat ze achter de kwaliteit van hun producten en diensten staan. Bovendien wordt hiermee de transparantie richting verzekerden vergroot. De garantieafspraken zijn uniek voor Noord-Nederland. 

De Friesland heeft zich de laatste jaren, samen met zorgaanbieders, ingezet om de kwaliteit van de zorg en dienstverlening aan haar verzekerden verder te optimaliseren. Hiervoor worden in de contracten met zorgaanbieders kwaliteitseisen gesteld, die voor een deel ook samen met patiënten/consumentenorganisatie Zorgbelang Fryslãn zijn opgesteld. Hoewel de kwaliteitsafspraken de kwaliteit van de zorg al een belangrijke impuls hebben gegeven, is dit in Noord-Nederland echter de eerste keer dat hieraan garantieafspraken zijn verbonden. Zoals gezegd, kan dit betekenen dat ziekenhuis Nij Smellinghe bij complicaties of terugkerende klachten die binnen een jaar optreden, de kosten daarvan zelf betaalt. Hieruit blijkt niet alleen dat ook het Drachtster ziekenhuis de kwaliteit serieus neemt, maar ook vertrouwen heeft in de kennis en kunde van de eigen medische staf.

Cees Meijer, voorzitter Raad van Bestuur van Nij Smellinghe: "Wij zien deze garantieafspraak als een mogelijkheid om onze klanten en De Friesland te laten zien dat wij overtuigd zijn van de kwaliteit van de door ons geleverde zorg. Wij geloven in ons product en zijn er van overtuigd dat onze klanten dit aanspreekt."

Hans Feenstra, voorzitter van de Raad van Bestuur van De Friesland: "Door het ontbreken van goede kwaliteitsinformatie weten klanten nog niet waar ze nu het beste voor hun zorg terecht kunnen. Klanten weten echter wel dat garanties een teken zijn van kwaliteit. Met deze afspraak komen wij tegemoet aan de wensen van onze klanten."

Recente artikelen