Gom stapt met ZorgSupport groots in gezondheidszorg: schoonmakers gaan verplegers assisteren

Array

Schoonmaakbedrijf Gom, onderdeel van facilitair dienstverlener Facilicom uit Schiedam, gaat zich nadrukkelijker manifesteren in de gezondheidszorg. Daartoe heeft het bedrijf Gom ZorgSupport in het leven geroepen. Deze aparte business unit richt zich exclusief op de ontwikkeling van vernieuwende facilitaire concepten in de zorgsector. Een van de eerste grote launching customers is de Parnassia Bavo Groep. Bij Gom ZorgSupport zijn op dit moment 700 medewerkers actief; naar verwachting zullen dat er voor het einde van het jaar 1.000 zijn.

Schoonmakers plus

Schoonmaakbedrijf Gom was vanouds al sterk vertegenwoordigd in de zorgsector. Gom heeft nu al haar zorgobjecten ondergebracht bij Gom ZorgSupport en bundelt daarmee haar diepgewortelde, specifieke kennis van de branche. Op die manier sluit zij met haar dienstverlening beter aan op de specifieke behoeften van de verschillende segmenten in de zorg. "Een ziekenhuis vergt namelijk een andere benadering en een ander type medewerker dan bijvoorbeeld de ouderenzorg of de geestelijke gezondheidszorg," aldus Busch. "Schoonmakers van Gom ZorgSupport denken vooruit: zijn zich vanwege hun specifieke, op de zorg toegespitste profiel zeer bewust van hun rol bij het creëren van een schoon en comfortabel verblijf voor patiënten en cliënten, ze voelen zich sterk betrokken bij de zorgverlening en kunnen, als dat gewenst is, extra services bieden. Denk aan het begeleiden van cliënten in de geestelijke gezondheidszorg bij het schoonhouden van hun eigen kamer, het vervoeren van patiënten in ziekenhuizen en zorgen voor een kopje thee voor bewoners van ouderenzorginstellingen. Het zijn dus echt 'schoonmakers plus' (zie foto). Dit versterkt de kwaliteitsbeleving van patiënten en cliënten – en ontlast bovendien het verplegend personeel. Wij willen op die manier bijdragen aan een voorspoedige genezing van patiënten en cliënten."

'Derde C'
Gom speelt met deze reuzenstap in op de snelle ontwikkelingen in de zorgsector. Sinds de invoering van de marktwerking zijn andere criteria een rol gaan spelen bij de keuze voor een bepaalde zorginstelling. Patiënten, maar ook zorgverzekeraars willen meer dan ooit 'aantrekkelijke' zorg inkopen. Herman Busch, directeur van Gom ZorgSupport, spreekt in dit kader van de 'derde c' van comfort. Busch: "Concurreren in de zorg vergt dat je je als zorginstelling positief weet te onderscheiden van de andere aanbieders. Zorginstellingen schermen tegenwoordig daarom graag met hoogwaardige 'cure' en 'care'. Het wordt hun alleen steeds duidelijker dat patiënten vooral ook op heel andere zaken letten bij de keuze voor een zorginstelling, namelijk of het verplegend personeel vriendelijk is, of het er veilig voelt, of je behoorlijk kunt eten en of het er wel schoon is. Kortom, kennelijk is naast de traditioneel gangbare twee c's van cure en care een derde 'c' in opkomst: die van 'comfort'. Daar lopen wij met Gom ZorgSupport in voorop."

Parnassia: slimmer schoonmaken levert geld op
Volgens Frits Verschoor, bestuursvoorzitter van de Parnassia Bavo Groep, is er grote behoefte aan nieuwe facilitaire concepten in de zorg, omdat 'facilities' een steeds belangrijker rol gaan spelen in de zorg. Verschoor: "Niet elke patiënt heeft dezelfde wensen als het gaat om schoonmaak, of vindt hetzelfde eten lekker. Door in te spelen op die individuele wensen, voelen patiënten zich prettiger. Een bijkomend voordeel is dat de zorgverleners daardoor worden ontlast. Zij kunnen zich dan op hun kerntaak richten, waardoor de kosten afnemen. Bovendien leidt dit ook tot een hogere medewerkertevredenheid – in de huidige arbeidsmarkt een cruciale voorwaarde voor succes. Het inspelen op deze ontwikkelingen vraagt veel flexibiliteit van de facilitaire organisatie. Dat is door de te geringe schaal met de eigen medewerkers niet altijd te realiseren. Daarom hebben wij aansluiting gezocht bij een professionele externe partner." Volgens de bestuursvoorzitter levert een 'slimmer' facilitair concept ook geld op. "Door de facilities slim te organiseren en efficiënt uit te voeren, kan er snel geschakeld worden als de patiëntenpopulatie op een afdeling wijzigt. Op die manier bewegen de (facilitaire) kosten mee met de opbrengsten van de zorgverlening. Gezien de toenemende concurrentie binnen de zorg, is dit noodzakelijk om op lange termijn als zorginstelling te overleven", aldus Verschoor.

Speciale opleiding
Gom heeft voor al haar medewerkers in de zorg een zogenaamde Ambassadeurstraining ontwikkeld. Zij leren hoe zij met hun gedrag kunnen bijdragen aan het welzijn en comfort van cliënten en patiënten. Aspecten die in de cursus aan bod komen zijn onder andere: presentatie (uitstraling/houding) en communicatie met patiënten/cliënten, verplegend personeel en artsen. De huisregels van Gom ZorgSupport en van de instelling waar de medewerkers werkzaam zijn, vormen het uitgangspunt voor de ambassadeurstraining.

Inhaalslag
Gom stelt dat Nederland een inhaalslag moet maken. Busch: "Wereldwijd wordt onderzoek gedaan naar het effect van een comfortabele omgeving op het genezingsproces van patiënten. Men spreekt in dit kader wel over 'healing environment': bovengemiddelde facilitaire dienstverlening in combinatie met extra comfort voor patiënten werkt in de hand dat patiënten sneller naar huis kunnen. Ook Nederlandse zorgverzekeraars lijken daarvoor in toenemende mate ontvankelijk en passen hun inkoopbeleid daarop aan."

Recente artikelen