Agis en Zorgbelang werken aan klantbesef in ziekenhuiszorg

Array

Betrek patiënten op alle niveaus bij kwaliteit van zorg’ en ‘stel klantwensen en -ervaringen centraal bij zorginkoop’, dat zijn de belangrijkste aanbevelingen uit het rapport ‘Elk ziekenhuis wil toch een 9?’. Agis en vijf Zorgbelangorganisaties presenteerden dit rapport tijdens het gelijknamige symposium op 31 maart jl. aan de ziekenhuizen. In debat met de zaal stond het thema ‘klantbesef in de ziekenhuiszorg’ centraal. De uitkomsten van deze discussie zal Agis gebruiken voor het zorginkoopbeleid voor 2009 ter verbetering van de kwaliteit van zorg vanuit patiëntperspectief.

De samenwerking tussen Agis en de Zorgbelangorganisaties is opgezet vanuit de gemeenschappelijke wens om de positie van de klant binnen de zorg te versterken. Het symposium was een goed platform voor een open discussie met de ziekenhuizen over dit onderwerp en levert veel vertrouwen voor samenwerking op de thema’s patiëntperspectief en klantbesef in de toekomst.

Aanwezig waren de direct betrokken partijen bij het onderzoek: Raden van Bestuur ziekenhuizen, artsen, verpleegkundigen, cliëntenraden van de ziekenhuizen, medewerkers Zorgbelangorganisaties, andere patiëntenorganisaties en medewerkers zorginkoop van Agis.

De Zorgbelangorganisaties hebben vanuit patiëntperspectief een verdiepingsslag gemaakt van de resultaten van de CQ-index ziekenhuiszorg. De CQ-index, waarbij met een uitgebreide vragenlijst de patiënten worden gevraagd naar hun ervaringen met de zorg, geeft informatie over de stand van zaken in een ziekenhuis. Hierbij gaat het om resultaten op thema’s als communicatie met de arts, communicatie met de verpleegkundige, bejegening en informatie over medicatie.

De verdiepingsslag die de Zorgbelangorganisaties maakten bewijst dat er echter meer informatie uit de klantervaringen te halen is. In panelbijeenkomsten met patiënten zijn de thema's uit de CQ-index besproken en vervolgens zijn de uitkomsten van deze gesprekken in expertbijeenkomsten voorgelegd aan professionals in de ziekenhuizen. De resultaten zijn uiteindelijk gebundeld in het rapport ‘Elk ziekenhuis wil toch een 9?’.

In Nederland zijn 13 Zorgbelangorganisaties (voorheen Regionale Patiënten/Consumenten Platforms), die elk in hun eigen regio actief zijn. Zij behartigen de belangen van zorgvragers in de regio, geven informatie en zetten zich in voor de kwaliteit van de zorg. Aan dit project werkten mee: Amsterdams Patiënten/Consumenten Platform (APCP), CliëntenBelang Utrecht, Zorgbelang Flevoland, Zorgbelang Gelderland, Zorgbelang Noord-Holland regio Gooi en Vechtstreek.

Bron AGIS 

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen