Jaarlijks 28 doden als gevolg van onveilig klussen

Array

Vlak voor vaderdag start Consument en Veilighers bewuster te maken van de risico’s die ze lopen en geeft ze adviezen om beter en veilig te klussen. De campagne is nodig omdat er jaarlijks gemiddeld 28 mensen overlijden aan de gevolgen van een ongeval tijdens doe-het-zelven. Daarnaast worden er nog eens 54.000 mensen medisch behandeld. De ongevallen kosten de maatschappij jaarlijks 120 miljoen euro.

Vanaf 55 jaar neemt het aantal overledenen licht toe. Mannen zijn verreweg in de meerderheid. Bij tweederde van de slachtoffers is een val de oorzaak van het dodelijke ongeval.

Van de medische behandelingen worden er 29.000 behandeld op een Spoedeisende Hulp-afdeling van een ziekenhuis. Onder de slachtoffers zijn vijf keer zoveel mannen als vrouwen. Personen tussen de 20 en 60 jaar lopen het grootste risico op een ongeval.

Twee op de vijf slachtoffers snijden zich aan bijvoorbeeld een (cirkel) zaag, hobbymes of snoeischaar. Eén op de zeven slachtoffers raakt gewond door een val van met name een ladder of trap. Tien procent loopt oogletsel bijvoorbeeld door een metaalsplinter in het oog. 1.600 mensen worden opgenomen in het ziekenhuis na een SEH-behandeling.

De kosten die gemoeid zijn met deze ongevallen bedragen 120 miljoen euro. Hiervan nemen de verzuimkosten 68% voor hun rekening. De resterende 32% zijn medische kosten.

Uit onderzoek dat TNS Nipo uitvoerde voor Consument en Veiligheid blijkt dat het veilige gedrag van klussers ver achter blijft bij de kennis over veilig klussen. Dat wordt nog eens bevestigd door de slachtoffers. Zij zeggen dat pech, onvoorzichtigheid, onoplettendheid en haast de grootste oorzaken zijn bij het ongeval. Hieruit blijkt dat zij zich slecht voorbereiden en dat zij de risico’s onderschatten.

De campagne laat klussers even bewust stilstaan bij wat ze gaan doen. Ze worden gestimuleerd om zich goed voor te bereiden. Dit onder het campagnemotto KlusZen: neem rust en tijd voor veiligheid.

Klussers worden in de twee weken voor vaderdag in de bouwmarkten en d-h-z winkels geattendeerd op de campagne. In de winkels worden klanten geattendeerd op de campagne middels schapkaarten, affiches en een jingle die in de winkels wordt omgeroepen. De belangrijkste boodschap is hier: “neem rust en tijd voor veiligheid”. Bij de kassa van alle deelnemende winkelketens ontvangen de klanten een kraskaart.

Naast de communicatie op de winkelvloer is er ook een website ontwikkeld, waar klussers door middel van filmpjes aangezet worden om de veiligheidstips te bekijken. Het gaat om tips die belangrijk zijn bij het leggen van vloeren, schilderen, tuinieren, metaal- en houtbewerken.
Op de site kunnen bezoekers ook bekijken of ze met hun krascode een prijs hebben gewonnen.

Recente artikelen