Als Disney de baas was in uw ziekenhuis……….De patiënt centraal!!…en nu écht’

Array


In het kader van de CBO-lezingencyclus ‘De patiënt centraal!!…en nu écht’ organiseerde het CBO in samenwerking met VU medisch centrum een lezing over patiëntgerichtheid. Gastspreker was Fred Lee, voormalig senior vice-president van het Florida Hospital, oud medewerker van Disney University en schrijver van de bestseller ‘If Disney ran your hospital’. Tijdens de bijeenkomst legde Fred Lee uit dat patiënten ziekenhuizen vergelijken met allerhande organisaties. Ziekenhuizen komen in veel opzichten overeen met servicegerichte organisaties, maar er zijn ook veel verschillen. Een ziekenhuis biedt immers niet zomaar een service zoals een hotel of een winkel: het gaat om gasten die pijn hebben en lijden Ook geeft Lee aan hoe de individuele medewerker het verschil kan maken. Vriendelijkheid vormt weliswaar de basis om te kunnen voldoen aan de wensen en behoeften van patiënten, maar compassie is een eerste vereiste om te komen tot een optimale patiëntervaring.

Hij neemt u mee in de wereld achter het motto 'Make courtesy more important than efficiency'. In dat opzicht vertoont Disney veel overeenkomsten met een ziekenhuis: het is de beleving van de patiënt, die bepaalt hoe men de dienstverlening ervaart. Kortom, hoe maakt u van uw ziekenhuis een top gewaardeerd ziekenhuis. Fred Lee Fred Lee schreef de bestseller ‘If Disney ran your hospital’, over hoe ziekenhuizen aanzienlijke cultuurveranderingen kunnen bewerkstelligen door gebruik te maken van de unieke ideeën van entertainmentbedrijf Disney. Fred Lee bracht vele ziekenhuizen in de Verenigde Staten in beweging. Hij werkt met een nieuw paradigma voor patiëntgerichte zorg en het perspectief van patiënten. Veel ziekenhuizen raakten gemotiveerd, geïnspireerd en vonden zijn benadering effectiever dan de gebruikelijke benaderingen. 

Recente artikelen