Het verwerven van praktijkkennis door chirurg en kinderarts
ArrayHoe kunnen aio's in het dagelijks werk ondersteund worden in het verwerven van medische praktijkkennis? Deze vraag staat centraal in het proefschrift van Tineke Stegeman. Zij onderzocht literatuur en deed empirisch onderzoek. Bij dat laatste richtte zij zich op twee begrippen, ‘voorbeeld' en ‘feedback', in de opleiding tot chirurg (heelkunde) en kinderarts (kindergeneeskunde). Heelkunde representeert daarbij het handelend deel van het medisch-specialistische spectrum, kindergeneeskunde het beschouwende deel. Het verwerven van praktijkkennis wordt makkelijker als opleiders vóórdoen en vóórdenken illustreren met tekst en uitleg. Dit geldt min of meer ook voor de feedbackfunctie; sturend commentaar in de dialoogvorm vergemakkelijkt kennisverwerving.
Promotie:
Woensdag 28 mei 2008, 12:00 uur
Mw. J.H. Stegeman/ Geneeskunde
Promotor
dhr. prof. dr. N.S. Klazinga
Locatie
Deelname
Toegang vrij
Bron: UvA Persvoorlichting