Het verwerven van praktijkkennis door chirurg en kinderarts

Array
Gezel bij moderne meesters. Een onderzoek naar het verwerven van praktijkkennis in de opleidingen tot chirurg en kinderarts

Hoe kunnen aio's in het dagelijks werk ondersteund worden in het verwerven van medische praktijkkennis? Deze vraag staat centraal in het proefschrift van Tineke Stegeman. Zij onderzocht literatuur en deed empirisch onderzoek. Bij dat laatste richtte zij zich op twee begrippen, ‘voorbeeld' en ‘feedback', in de opleiding tot chirurg (heelkunde) en kinderarts (kindergeneeskunde). Heelkunde representeert daarbij het handelend deel van het medisch-specialistische spectrum, kindergeneeskunde het beschouwende deel. Het verwerven van praktijkkennis wordt makkelijker als opleiders vóórdoen en vóórdenken illustreren met tekst en uitleg. Dit geldt min of meer ook voor de feedbackfunctie; sturend commentaar in de dialoogvorm vergemakkelijkt kennisverwerving.

Promotie:

Woensdag 28 mei 2008, 12:00 uur

Mw. J.H. Stegeman/ Geneeskunde

 

Promotor

dhr. prof. dr. N.S. Klazinga

Locatie

Singel 411
1012 WN  Amsterdam

Deelname

Toegang vrij

Bron: UvA Persvoorlichting

Recente artikelen