Jaardocument Zorggroep Noorderbreedte verschenen

Array

Veel innovatie op zorggebied, veel aandacht voor kwaliteit en veiligheid. MCL en Noorderbreedte, persoonlijke zorg en wooncomfort, de beide bedrijfsonderdelen van Zorggroep Noorderbreedte (ZNB), haalden een klein positief financieel resultaat. Een redelijk goed jaar dus. Dat blijkt uit het jaardocument over 2007, dat zojuist is verschenen.

ZNB heeft het jaardocument opgesteld conform het vernieuwde stramien van het ministerie van VWS. Er is veel aandacht besteed aan het verantwoordingsproces.
In het jaardocument is veel informatie te vinden over drie speerpunten van de organisatie: klantgerichtheid, kwaliteit en kostenbewustzijn. Op deze drie punten heeft de organisatie goede resultaten weten te halen.

Klantgerichtheid
Het MCL heeft in 2007 op veel fronten gewerkt aan klantgerichtheid. Samenwerking met huisartsen in de vorm van de ontwikkeling van een verwijsmodel is één voorbeeld. Er werd op veel plaatsen gewerkt aan verkorting van wacht- en toegangstijden. Het aantallen gevallen van decubitus ('doorliggen') is fors gedaald.
Noorderbreedte werkt aan klantgerichtheid onder andere door het reeds ingezette beleid voort te zetten: zoveel mogelijk verpleeghuiszorg in een kleinschalige setting, waarbij het best kan worden aangesloten bij het individuele levensritme en -stijl. Uit in 2007 uitgevoerd onderzoek blijken cliënten en hun contactpersonen zeer tevreden over zorg, woonomstandigheden en behandeling.

Het aantal klachten en claims over de zorg bleef bij het MCL vrijwel gelijk. De ombudsfunctionarissen spelen een belangrijke rol bij de bemiddeling tussen klager en behandelaar. Van de 325 klachten die de ombudsfunctionarissen in behandeling namen, werden er 17 uiteindelijk aan de klachtencommissie voorgelegd, waarvan er 3 gegrond werden verklaard. Het aantal klachten bij Noorderbreedte liet een stijging zien, maar dat is vooral toe te schrijven aan meer aandacht voor de klachtenregeling en de aanstelling van een klachtenbemiddelaar.


Kwaliteit
Het kwaliteitsbeleid was ook in 2007 een belangrijk speerpunt. Het MCL haalde in 2007 een belangrijk keurmerk, het NIAZ. Op veel afdelingen zijn audits gehouden en de verantwoording door prestatie-indicatoren is in 2007 via internet gepubliceerd.
Vrijwel alle locaties van Noorderbreedte haalden in 2007 het HKZ-keurmerk.

In 2007 verscheen ook beleidsplan 'patiëntveiligheid'. De komende jaren is dit onderwerp één van de speerpunten in het MCL.

Ook op het gebied van ICT is in 2007 veel tot stand gekomen. Het MCL is intensief bezig met de ontwikkeling van een papierloos EPD (elektronisch patiëntendossier) en deze ontwikkeling zal zeker de volgende jaren nog doorgaan.
Ook bij Noorderbreedte persoonlijke zorg en wooncomfort is gekozen voor een elektronisch cliëntdossier.

Kostenbewustzijn

Het MCL sloot 2007 af met een klein positief resultaat van ca. 2,6 miljoen. Een groot deel van dit bedrag wordt gevormd door 'incidentele meevallers'. De door het ministerie opgelegde bezuinigingen noopten tot een zeer strakke budgetdiscipline en een aantal efficiencyprojecten ('Kroonwielproject'). De inzet van alle medewerkers vormde de grondslag voor het goede financiële resultaat.


Noorderbreedte persoonlijke zorg en wooncomfort haalde een positief resultaat van 2,3 miljoen, waarvan 1,2 miljoen uit de gewone bedrijfsvoering. Het kleine resultaat is voornamelijk veroorzaakt door een druk op de tarieven door het Zorgkantoor.
Door dit resultaat wordt de financiële postitie van de Zorggroep versterkt, en dat is noodzakelijk door de veranderende wijze van financiering van de zorg die meer risico’s met zich meebrengt.

Het aantal opnamen en het aantal verpleegdagen in het MCL namen iets af. Dit sluit aan bij de trend in de zorg, waarbij meer en meer behandelingen poliklinisch of in dagbehandeling worden uitgevoerd. Zowel het aantal eerste polikliniekbezoeken als het aantal behandelingen in dagverpleging steeg in 2007 met ca. 10%. Het totaal aantal in het MCL behandelde patiënten (DBC's) nam in 2007 toe tot 214.374.

Nieuwe structuur
Het jaardocument besteedt ook aandacht aan de verder veranderende structuur van de Zorggroep. In 2007 was het één stichting. In 2008 gaan MCL en Noorderbreedte, persoonlijke zorg en wooncomfort verder als twee afzonderlijke BV's, waarbij de stichting ZNB de aandeelhouder is.

Recente artikelen