Gezonde keuze in supermarkt blijft lastig

Albert Heijn is voorloper, DekaMarkt scoort het slechtst.

De meeste supermarkten helpen consumenten te weinig bij het kiezen voor gezonde voeding. Het onderzoek ‘Super Gezonder?’ van de Consumentenbond wijst uit dat 7 van de 10 grote supermarktketens niet verder komen dan het eindoordeel ‘matig’. Alleen Albert Heijn scoort ‘goed’. Bij DekaMarkt is de gezonde keuze het lastigst. Opvallend is ook het gebrek aan vooruitgang ten opzichte van 2006.

Het onderzoek ‘Super Gezonder?’ toont aan dat alle supermarkten nog veel kunnen doen om de gezonde keuze de makkelijke keuze te maken. De Consumentenbond adviseert een krachtiger beleid vanuit de overheid en komt bovendien met 5 concrete aanbevelingen aan de supermarktbranche, verwoord in een boodschappenlijst:

meer gezonde aanbiedingen; geen snoep op kinderhoogte; volledige voedingswaarde op alle producten; minder zout en verzadigd vet; zorg voor zeurvrije kassa’s.

De Consumentenbond heeft van elke supermarktketen 20 filialen doorgelicht op de etikettering van huismerkproducten, verhouding gezond / ongezond in de schappen en in reclames, productsamenstelling, consumenteninformatie en zeurkassa’s. Ook het kindersnoepgoed werd geïnventariseerd. Daarbij is behalve de hoeveelheid ook gemeten op welke hoogte het snoep in de schappen ligt. In vergelijking met 2006 blijven de meeste supermarkten op hetzelfde niveau steken. Plus, Coop en Dirk van den Broek boekten de meeste vooruitgang. Lidl doet het juist minder goed.

Etikettering van huismerkproducten kan over de hele linie beter. Zo blijven het aantal calorieën per portie en het zoutgehalte vaak onvermeld. Ten opzichte van 2006 ruimen supermarkten relatief meer plek in voor ongezonde producten. Gezonde producten zijn minder vaak in de aanbieding en er liggen vaker ongezonde producten bij de kassa. Dit alles staat haaks op het actieplan van de supermarktbranche. Albert Heijn, C1000, Super de Boer, Lidl, Plus, Jumbo en Coop speculeren het meest op de ‘zeurkracht’ van kinderen door ruim 80% van het snoepgoed op kinderhoogte te leggen.

Overgewicht is in Nederland een sterk groeiend probleem, ongeveer de helft van de volwassen Nederlanders heeft er last van. Het bestrijden van dit probleem is niet alleen een taak van de consument zelf, maar ook van de levensmiddelenindustrie, overheid en winkeliers. Dagelijks bezoeken zo’n 4 miljoen Nederlanders een supermarkt. De supermarkten spelen daarmee een belangrijke rol in de bestrijding van overgewicht.

Felix Cohen (directeur Consumentenbond) heeft de eerste exemplaren van het rapport ‘Super Gezonder?’ op 10 juni 2008 uitgereikt aan Paul Rosenmöller (voorzitter Convenant overgewicht) en Theo Roos (directeur Centraal Bureau Levensmiddelenhandel).

Recente artikelen