NZa stelt transparantievoorwaarden voor zorgverzekeringen

Array

Goede keuze-informatie onmisbaar voor consumenten

De Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) heeft de richtlijnen voor zorgverzekeraars aangescherpt. De NZa stuurt hiermee aan op betere informatieverstrekking door verzekeraars. Duidelijke en volledige informatie is een voorwaarde voor consumenten om een goede vergelijking te kunnen maken tussen de verschillende polissen. Het ‘Richtsnoer informatieverstrekking ziektekostenverzekeraars’ geeft aan welke informatie belangrijk is en hoe de consument zo goed mogelijk kan worden geinformeerd. De NZa houdt toezicht op de informatieverstrekking en onderzoekt of deze wel transparant genoeg is voor consumenten. Zonodig kan de NZa handhavend optreden.

De NZa houdt jaarlijks een transparantieonderzoek naar de informatieverstrekking door ziektekostenverzekeraars. Daarbij kijkt de NZa naar de beschikbaarheid, volledigheid en juistheid van informatie op de websites van de ziektekostenverzekeraars en de prolongatiepakketten die zij naar verzekerden sturen. Door scherpere richtlijnen op te stellen is het duidelijk waaraan informatieverstrekking moet voldoen. De NZa houdt toezicht of de informatieverstrekking en andere gedragingen door ziektekostenverzekeraar niet misleidend zijn voor consumenten

Uit het onderzoek kwam naar voren dat elf ziektekostenverzekeraars zich niet houden aan belangrijke punten uit het richtsnoer van 2007. Het ontbrak vooral aan voldoende informatie over de klachtenregeling en informatie over de mogelijkheden om op te zeggen. Na een aanwijzing van de NZa is de informatie aangepast. De NZa kreeg ook signalen dat zorgverzekeraars niet duidelijk genoeg waren over de te betalen premie. Daardoor is het voor consumenten lastiger om een goede vergelijking te maken. Ook de gronden waarop een declaratie werd afgewezen en het vergoedingenoverzicht was niet altijd duidelijk voor consumenten. Deze punten zijn meegenomen in het richtsnoer voor 2008.
De NZa kan zonodig handhavend optreden als zorgverzekeraars zich hier niet aan houden.

Bijlage:

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen