Danone ontdekt een voedingssupplement tegen Alzheimer
ArrayDanone Research meldt dat er belangrijke stappen voorwaarts zijn gezet in de ontwikkeling van Souvenaid, een product tegen de ziekte van Alzheimer. De eerste klinische tests zijn succesvol verlopen. Souvenaid is een drankje dat speciaal is ontwikkeld om de cognitieve functies te verbeteren. Het gaat om een speciale cocktail van niet bijzondere voedingsmiddelen als aminozuren en vitamines en omega-3 vetzuren. Het concept komt van Numico dat vorig jaar werd overgenomen door Danone.
Er werd meer dan 10 jaar onderzoek verricht om te bepalen welke rol voedingsstoffen spelen bij neurologische aandoeningen. Daarbij werd veel onderzoek gedaan aan het Massachusetts Institute of Technology in Boston.
De klinische tests met Souvenaid werden gedaan via een studie waarbij 212 patiënten met Alzheimer waren betrokken. Het onderzoek werd geïnitieerd door het Danone Research Centre for Specialised Nutrition in Wageningen en werd geleid door prof. Philip Scheltens, directeur van het Alzheimer Centrum van de VU in Amsterdam.
De eerste onderzoeksresultaten zijn hoopgevend en lijken de werking van het productconcept voor Souvenaid aan te tonen, meldt Danone. Gedetailleerde resultaten van de klinische tests zijn gepresenteerd tijdens het International Congress on Alzheimer's Disease (ICAD) in Chicago op 30 juli. Professor Philip Scheltens, directeur van het Alzheimer Centrum van de VU in Amsterdam presenteerde gisteren deze doorbraak in Alzheimer-onderzoek op een congres in de V.S. Hij werd gisteren geïnterviewd op Radio 1. Het kinisch onderzoek krijgt een vervolg via een tweede studie die nog in de loop van dit jaar van start zal gaan.