Journalisten en kinderen mijden lidwoorden om hersenen efficiënt te gebruiken
ArrayJournalisten die krantenkoppen schrijven en kleine kinderen die een taal leren hebben met elkaar gemeen dat ze vaak de lidwoorden weglaten. In haar proefschrift toont taalkundige Joke de Lange aan dat dit in beide gevallen dezelfde oorzaak heeft: de noodzaak om de hersenen bij taalproductie zo efficiënt mogelijk te gebruiken.
De Langes bevindingen zijn interessant voor redacteurs en journalisten. Zo toont ze aan hoe je de meest optimale manier om een krantenkop te schrijven kunt berekenen. Bovendien presenteert ze de resultaten van het eerste onderzoek ooit gehouden met Nederlandstalige, Italiaanstalige en Duitstalige sprekers die hun oordeel gaven over wat wel en niet kan worden weggelaten in een krantenkop in hun taal.
Dit is het eerste onderzoek naar de rol die psycholinguïstische mechanismen spelen in de journalistiek. Een redacteur die een krantenkop schrijft, blijkt te worden beïnvloed door vergelijkbare subtiele mechanismen als een kind dat een taal leert. De uitwerking van deze mechanismen verschilt van taal tot taal. De Lange heeft voor haar onderzoek een database aangelegd van Nederlandse, Italiaanse en Duitse krantenkoppen.
Joke de Lange, Geesteswetenschappen Proefschrift: Article Omission in Headlines and Child Language: A Processing Approach Promotor 1: Prof.dr. P.H.A. Coopmans Copromotor 1: Dr. S. Avrutin