Werk aan de winkel voor Nefarma

De farmaceutische industrie in Nederland kampt met een slecht imago. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat brancheorganisatie Nefarma zelf liet uitvoeren. De branche reageert strijdvaardig: “Over drie jaar herhalen we dit onderzoek en dan verwachten we betere resultaten.” Voor het onderzoek sprak Motivaction in opdracht van Nefarma met veertien kenners van de sector, varierend van politici tot patienten en van artsen tot apothekers. De gesprekken leverden in de woorden van de onderzoekers een “niet onverdeeld positief beeld op van de innoverende farmaceutische bedrijven”.


Bij de meeste bedrijven staat alles in het teken van het commerciele eigenbelang, luidt een van de conclusies. En: “De sector heeft weinig op met transparantie, kent een weinig sociale uitstraling en bekommert zich, uitzonderingen daargelaten, nog nauwelijks om de maatschappelijke rol die zij zou kunnen spelen.”


De overkoepelende brancheorganisatie krijgt er ook van langs. Nefarma behartigt de belangen van haar leden volgens de geïnterviewden weliswaar op een professionele wijze, maar treedt te weinig op de voorgrond en is niet goed zichtbaar in het publieke debat. Een enkeling betitelt de vereniging als ‘loopjongen van de industrie’.


Nefarma-directeur Michel Dutrée noemt het rapport een belangrijk signaal, maar onderstreept dat er al veranderingen gaande zijn. Zo verwijst hij naar de ‘glazen zaal-debatten’ die zijn organisatie tegenwoordig organiseert over controversiele thema’s als proefdieronderzoek en marktwerking in de zorg. “De tijd is voorbij dat de pillenfabrikanten bleven steken in ontkenningen. We zoeken de dialoog met de samenleving en pakken ook de uitwassen binnen onze branche aan. Voor ons is dit rapport een aansporing om de door bestuur en leden ingezette veranderingsstrategie met voortvarendheid door te zetten.”


Bron: Nefarma & VNO/CNW

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen