Werk aan de winkel voor Nefarma
De farmaceutische industrie in Nederland kampt met een slecht imago. Dat komt naar voren uit een onderzoek dat brancheorganisatie Nefarma zelf liet uitvoeren. De branche reageert strijdvaardig: “Over drie jaar herhalen we dit onderzoek en dan verwachten we betere resultaten.” Voor het onderzoek sprak Motivaction in opdracht van Nefarma met veertien kenners van de sector, varierend van politici tot patienten en van artsen tot apothekers. De gesprekken leverden in de woorden van de onderzoekers een “niet onverdeeld positief beeld op van de innoverende farmaceutische bedrijven”.
Bij de meeste bedrijven staat alles in het teken van het commerciele eigenbelang, luidt een van de conclusies. En: “De sector heeft weinig op met transparantie, kent een weinig sociale uitstraling en bekommert zich, uitzonderingen daargelaten, nog nauwelijks om de maatschappelijke rol die zij zou kunnen spelen.”
De overkoepelende brancheorganisatie krijgt er ook van langs. Nefarma behartigt de belangen van haar leden volgens de geïnterviewden weliswaar op een professionele wijze, maar treedt te weinig op de voorgrond en is niet goed zichtbaar in het publieke debat. Een enkeling betitelt de vereniging als ‘loopjongen van de industrie’.
Nefarma-directeur Michel Dutrée noemt het rapport een belangrijk signaal, maar onderstreept dat er al veranderingen gaande zijn. Zo verwijst hij naar de ‘glazen zaal-debatten’ die zijn organisatie tegenwoordig organiseert over controversiele thema’s als proefdieronderzoek en marktwerking in de zorg. “De tijd is voorbij dat de pillenfabrikanten bleven steken in ontkenningen. We zoeken de dialoog met de samenleving en pakken ook de uitwassen binnen onze branche aan. Voor ons is dit rapport een aansporing om de door bestuur en leden ingezette veranderingsstrategie met voortvarendheid door te zetten.”
Bron: Nefarma & VNO/CNW