Eén loket voor de klant bij medische kosten in het buitenland

Array

Eén loket voor de klant bij medische kosten in het buitenland
Zorgverzekeraars Nederland en het Verbond van Verzekeraars hebben een convenant gesloten om de afwikkeling van medische kosten in het buitenland nog soepeler te laten verlopen voor de klant. Verzekeraars hebben daarover onlangs duidelijke onderlinge afspraken gemaakt met als voordeel voor de klant, dat deze nog maar bij één loket hoeft aan te kloppen. De verzekeraar of alarmcentrale tot wie hij zich als eerste wendt, organiseert de noodzakelijke hulp- en zorgverlening. Voor verzekeraars is het voordeel, dat de verdeling en verrekening van de verschillende kosten ‘achter de voordeur’ een stuk efficiënter wordt. Bovendien ontstaat er voor de klant meer duidelijkheid over welke dekking hij op de reisverzekering wel of niet moet sluiten.

Veel mensen weten niet precies waarvoor ze verzekerd zijn. In het algemeen vergoedt een aanvullende ziektekostenverzekering meestal de kosten van acute medische zorg, die niet door de basisverzekering worden gedekt. Als mensen om medische redenen moeten terugkeren naar Nederland wordt dat eveneens vergoed. Meer dan negentig procent van de Nederlanders beschikt over een aanvullende ziektekostenverzekering.
Een reisverzekering vergoedt vaak extra medische kosten in het buitenland en de repatriëring als dit medisch niet strikt noodzakelijk is, en repatriëringskosten van reisgenoten. Beide verzekeringen vergoeden ook vaak de kosten van zorg in landen die duurder zijn dan Nederland, zoals Zwitserland en de Verenigde Staten. Bij twijfels over de dekking kunnen klanten hun verzekeraar bellen.



Eén op de tien reizigers onverzekerd
Uit recent onderzoek van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS) van het Verbond van Verzekeraars blijkt dat nog altijd één op de tien reizigers nooit een reisverzekering afsluit, en meer dan één op de drie reizigers (37%) vindt een reisverzekering overbodig. Vooral jongeren en laag opgeleiden sluiten geen reisverzekering af. Ze veronderstellen gedekt te zijn via andere verzekeringen. Maar dat is niet altijd het geval.

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen