Oude mythen beïnvloeden omgang met moderne communicatietechnologie

Array

In de mediageschiedenis zien we dat de komst van elk nieuw medium aanleiding gaf tot de meest fantastische speculaties over verbetering van communicatie: Afstanden zouden verdwijnen, we zouden elkaar nog beter gaan begrijpen en kennis van alles wat we willen weten zou nu eindelijk echt binnen handbereik komen. Tegenwoordig komen we dergelijke verhalen onmiskenbaar tegen in het praten en denken over mobiele draadloze communicatietechnologie. In zijn proefschrift over dit onderwerp pleit Imar de Vries ervoor om in mediaonderzoek meer aandacht te schenken aan de invloed van deze steeds terugkerende mythen over vooruitgang en ontwikkeling.

Door middel van filosofisch, historisch en media-vergelijkend onderzoek laat De Vries zien dat de enorme groei en populariteit van mobiele draadloze communicatietechnologie een hedendaagse climax is van het voortdurende verlangen naar verbeterde communicatie. Veel hedendaags onderzoek naar mobiele communicatiemedia is sociologisch van aard. De Vries bepleit een sterkere cultuurhistorische component in het onderzoek. In analyses van ontwikkelingen en gebruiksvormen van media moet meer rekening worden gehouden met de sterke invloed van terugkerende communicatiemythen op hoe wetenschappers, producenten, reclamemakers, politici en consumenten denken over de rol van communicatietechnologie in ons dagelijks handelen.


Imar de Vries heeft in zijn proefschrift duidelijke aanknopingspunten gegeven die ook voor e-health  en Mhealth van toepassing zijn.

26-09-2008, 12:45 uur , Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht.
Imar de Vries, Geesteswetenschappen Proefschrift: Tantalisingly Close: An Archaeology of Communication Desires in Discourses of Mobile Wireless Media Promotor 1: Prof.dr. F.E. Kessler Copromotor 1: Dr. J.F.F. Raessens

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen