CVZ komt toezeggingen over terugbetalen bijdragen niet na

Array

De Nationale ombudsman, Alex Brenninkmeijer, start een onderzoek naar de trage terugbetaling van teveel ingehouden bijdragen door het College voor Zorgverzekeringen (CVZ). Aanleiding voor het onderzoek zijn klachten van Nederlanders die in het buitenland wonen die hun geld maar niet terugkrijgen. Het kan gaan om bedragen oplopend tot € 2500.


De eerste helft van 2008 ontving de Nationale ombudsman ruim 40 klachten van vooral gepensioneerde mensen over terugbetaling van teveel betaalde bijdrage over 2006. De Nationale ombudsman schat dat meer dan 1000 mensen nog wachten op hun geld.

Tot 2500 euro teveel betaald
Nederlanders die in het buitenland wonen zijn verplicht een bijdrage te betalen voor hun zorgverzekering. Dit is geregeld in de Zorgverzekeringswet en wordt uitgevoerd door het CVZ.  De bijdrage wordt maandelijks ingehouden op het inkomen en is aan een maximum gebonden. Doordat bijvoorbeeld is uitgegaan van een onjuist inkomen of niet is gestopt met innen wanneer de maximale eigen bijdrage al is betaald, kunnen mensen teveel hebben betaald. Dit bedrag kan varieren van € 25 tot € 2500. Het CVZ heeft de meeste mensen al een jaar geleden verteld welk bedrag zij nog terug moeten krijgen, maar zij hebben hun geld tot op de dag vandaag nog steeds niet terug gekregen.

CVZ komt toezeggingen niet na
Het CVZ deelde de Nationale ombudsman desgevraagd mee dat er computerproblemen waren, waardoor niet kon worden terugbetaald. Het afgelopen half jaar werd meerdere malen door het CVZ aan de Nationale ombudsman toegezegd dat die problemen op korte termijn opgelost zouden zijn, maar dat is tot op heden niet gebeurd. Het onderzoek van de Nationale ombudsman moet duidelijk maken hoe het probleem met de trage terugbetaling alsnog opgelost kan worden. Mensen die zich via de Nationale ombudsman melden heeft het CVZ tot nu toe wel handmatig weten te helpen.

Slechte start
In 2006 is de Zorgverzekeringswet in werking getreden In het rapport Zorgen in het buitenland (2006/300) heeft de Nationale ombudsman over een groot aantal aanloopproblemen gerapporteerd. De slechte start levert echter tot op de dag van vandaag problemen op.

Bron:Nationale Ombudsman


Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen