NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren

Array

Met behulp van innovatieve technologie kan de bereikbaarheid van de huisarts flink worden verbeterd. Herhaalrecepten kunnen via e-mail of internet worden besteld. Op de website van de arts moeten patienten zelf antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen over gezondheid, en uitslagen van onderzoeken kunnen per e-mail aan de patient worden doorgegeven in plaats van telefonisch door de arts. Dat zegt prof.dr. W.J.H.M. van den Bosch, zelf huisarts en verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen, in een commentaar in dit Tijdschrift. Aanleiding is een vandaag gepubliceerd rapport van de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) en de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF). Uit dat rapport blijkt dat huisartsen vaak onbereikbaar zijn, zowel voor spoedeisende oproepen als voor het maken van afspraken, herhaalrecepten en opvragen van uitslagen.

Het IGZ-onderzoek volgens Van den Bosch zien dat huisartsen in staat zijn te anticiperen op drukke tijden zoals de maandagochtend door het inzetten van meer personeel. Op die ochtend blijken praktijken over het algemeen het best bereikbaar.

Van den Bosch: ‘Men denkt vaak dat de oplossing voor de problemen met de telefonische bereikbaarheid meer techniek is, meer lijnen, meer voorsorteermenu’s en afspraken via internet. Maar ook deze oplossingen hebben beperkingen. Bereikbaarheid is meer gebaat bij mankracht dan bij meer lijnen. Zonder de praktijkassistente aan de telefoon te belasten via internet, email, via een aparte receptenlijn of via de apotheek. Telefoontjes van patienten over uitslagen kunnen vervangen worden door communicatie via een beveiligde e-mailverbinding. Patienten zouden de mogelijkheid moeten hebben om op de praktijksite te zoeken naar antwoorden van hun eigen huisarts in de top 50 van meest gestelde vragen.’

Tot slot merkt Van den Bosch op dat er grote behoefte is aan onderzoek om de meerwaarde van deze procedures vast te kunnen stellen, maar deels is het bereikbaarheidsprobleem net als de files niet helemaal oplosbaar.

Links:
Commentaar Van den Bosch (online voorpublicatie) (pdf)
Nieuwsbericht ‘Telefonische bereikbaarheid huisartsen ondermaats’ (online voorpublicatie) (pdf)
Persbericht IGZ (10.09.08)
Rapport IGZ (pdf)

Bron: NTvG

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

One thought on "NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren"

  1. NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren | Medicalfacts.nl « Samenvatting artikelen op weblogs

    […] Met behulp van innovatieve technologie kan de bereikbaarheid van de huisarts flink worden verbeterd. Herhaalrecepten kunnen via e-mail of internet worden besteld. Op de website van de arts moeten patiënten zelf antwoord kunnen vinden op de meest gestelde vragen over gezondheid, en uitslagen van onderzoeken kunnen per e-mail aan de patiënt worden doorgegeven in plaats van telefonisch door de arts. Dat zegt prof.dr. W.J.H.M. van den Bosch, zelf huisarts en verbonden aan het Universitair Medisch Centrum Radboud in Nijmegen, in een commentaar in dit Tijdschrift. Aanleiding is een vandaag gepubliceerd rapport van de I [From NtvG: Innovatie moet bereikbaarheid huisarts verbeteren | Medicalfacts.nl] […]

Comments are closed.

Recente artikelen