Chronisch zieke allochtoon minder goed verzekerd

Autochtone chronisch zieken en gehandicapten hebben praktisch allemaal een aanvullende verzekering. Van de allochtone chronisch zieken en gehandicapten heeft slechts driekwart dat, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad is verricht. De CG-Raad vindt dit verontrustend, omdat het gaat om mensen met een hoog zorggebruik die het risico lopen om zelf voor kosten op te draaien.

Uit het onderzoek, dat is uitgevoerd door bureau Synovate en gefinancierd door het Revalidatiefonds, blijkt dat allochtone chronisch zieken minder goed weten waar ze op moeten letten bij het afsluiten van een ziektekostenverzekering dan autochtone. Slechts 54% van de allochtonen geeft aan een verzekeraar te hebben gekozen op basis van hun persoonlijke zorgbehoefte. Aanvullende verzekeringen zijn dan ook minder gebruikelijk. Vooral Ghanezen en Turken hebben vaak geen aanvullende verzekering. Slechts 1 op de 5 van de Ghanese en circa de helft van de Turkse chronisch zieken en gehandicapten zijn aanvullend verzekerd.
Gebrek aan kennis
Sinds 2006 is het veranderen van verzekeraar veel makkelijker geworden. Allochtone chronisch zieken en gehandicapten maken hier nauwelijks gebruik van. Nog geen tien procent is van verzekeraar veranderd. Gebrek aan kennis speelt hierbij een rol. Etnische groepen die de Nederlandse taal relatief goed beheersen, zoals Surinamers en Antillianen, kennen de verschillende mogelijkheden het beste.

Communicatie
Allochtone chronisch zieken en gehandicapten zijn ook minder tevreden over de communicatie met hun verzekeraars dan autochtone. Vaak begrijpen ze informatie die ze van hun verzekeraar krijgen onvoldoende.


Aanbevelingen
De CG-Raad vindt dat verzekeraars zich extra moeten inspannen om allochtone chronisch zieken en gehandicapten goed te informeren. Bijvoorbeeld over het nut van een aanvullende verzekering bij bepaalde ziektebeelden. Gedacht kan worden aan het informatie verstrekken via etnische organisaties en – indien nodig – ook via informatiemateriaal in de moedertaal. Verder laat het onderzoek zien dat persoonlijk contact door deze groep allochtonen erg op prijs wordt gesteld. Verzekeraars kunnen hierop inspelen door makkelijk bereikbare informatiebalies te openen.


Bron: CG-Raad


Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen