Online sociale netwerken zijn ook voor de e-patient de populairste nieuwe webtechnologie

0
285

e-patient, e-health, ehealth, health 2.0, zorg 2.0, telemedicine, Moderne Zorg, vernieuwend,technologieen, ICT-toepassingen, EPIC software, ziekenhuis,apotheek, tandarts,kanker ,ggd, praxis, medicijnen, diabetes, bloeddruk, autisme, kwf, tandarts, pro ana, griep, buikgriep, ziekenhuis,umc utrecht, stoppen met roken, specsavers, pink ribbon, medische behandelingen, procedures, Zwanger worden,    dieet, voeding, vitaminen , voedingssupplementen, oefeningen, spinning, fitness, Afvallen, geneesmiddelen, een bepaalde arts, ziekenhuis, verzekering, alternatieve behandelingen, geneesmiddelen,  depressie, angst, stress, geestelijke gezondheidszorg, invloed van omgeving op gezondheid,  experimentele behandelingen,  experimentele geneesmiddelen,  vaccinatie,  immunisatie,  tandheelkunde,  sexuele, seksuele, gezondheid, stoppen met roken,  problemen, drugs, alcohol  Uit onderzoek van Survey Sampling International (SSI), wereldwijd aanbieder van sample oplossingen voor marktonderzoek, blijkt dat consumenten het meest gebruikmaken van online sociale netwerken, webvideo’s en weblogs. SSI heeft een online onderzoek uitgevoerd naar het gebruik van internet en nieuwe webtechnologieen onder consumenten. In vakmedia wordt veel gesproken over de term Web 2.0 en de kansen en bedreigingen die nieuwe webtechnologieen met zich meebrengen. SSI onderzocht hoe en of deze nieuwe technologieen door consumenten worden gebruikt. En deze ontwikkelingen bieden mooie kansen voor de Nederlandse gezondheidszorg. Deze resulaten kunnen zorgintellingen gebruiken om het internet hun e-patient nog effectiever te gebruiken.

Aan het onderzoek deden 946 Nederlandse respondenten mee, waaronder 354 mannen en 592 vrouwen. Het merendeel van de respondenten brengt meer dan elf uur per week online door (61 procent). 31 procent van de respondenten is zelfs meer dan twintig uur per week online actief. SSI vroeg naar het gebruik van recente webtechnologieen. Hieruit bleek dat online sociale netwerken, webvideo’s en weblogs de meest populaire nieuwe technologieen zijn. 35,5 procent van de respondenten is actief op online sociale netwerken, zoals Hyves. 25,2 procent houdt zich bezig met webvideo’s en 22,5 procent met weblogs. Podcasts zijn minder populair, slechts 3,4 procent maakt gebruik van deze technologie.

E-patienten gaan op zoek naar verschillende onderwerpen. Het meest wordt gezocht naar informatie over een specifieke ziekte of medisch probleem. De meest populaire zoektermen in Google zijn:


Daarnaast zoeken e-patienten naar informatie over:

  • medische behandelingen en procedures
  • Zwanger worden
  • dieet, voeding, vitaminen of voedingssupplementen
  • oefeningen, spinning en fitness
  • Afvallen
  • geneesmiddelen
  • een bepaalde arts of ziekenhuis
  • verzekering(en)
  • alternatieve behandelingen of geneesmiddelen
  • depressie, angst, stress of geestelijke gezondheidszorg
  • invloed van omgeving op gezondheid
  • experimentele behandelingen of experimentele geneesmiddelen
  • vaccinaties en immunisaties
  • tandheelkunde
  • sexuele gezondheid
  • stoppen met roken
  • problemen met drugs en alcohol


Het zoekgedrag van chronische e-patienten verschilt op een aantal punten significant van het zoekgedrag van niet-chronische e-patienten. Chronische e-patienten maken minder gebruik van zoekmachines bij het zoeken naar gezondheidsinformatie. 56% van de chronische e-patenten start met een zoekmachine, terwijl dit percentage bij niet-chronische e-patienten op 67% ligt.

50% van de chronische e-patienten sprak met hun arts over de informatie die zij op internet vonden. Van de niet-chronische e-patienten deed slechts 30% dit.


Mannen eerlijker over identiteit
Gebleken is dat 76 procent van de respondenten online persoonlijke gegevens deelt. Opvallend hierbij is het hoge percentage jongeren dat persoonlijke informatie online deelt, van de jongeren tussen 14 en 17 jaar is dit honderd procent. Het blijkt dat mannen eerlijker zijn over hun identiteit dan vrouwen. 95,6 procent van de vrouwen verfraait haar gegevens, wanneer deze aangegeven moeten worden. 77,2 procent van de mannen doet dit. De respondenten werd gevraagd welke persoonlijke informatie zij vooral online delen. Hierbij werden foto’s, persoonlijke voorkeuren en contacten het meest genoemd.