Voedselkwaliteit verbetert: minder gif op groente en fruit

Array

Bij de grote supermarkten bevatten de groenten van Plus en de Spar de meeste gifresten. Lidl en Super de Boer hebben de schoonste producten. Maar op groente en fruit in supermarkten zitten minder resten van landbouwgif dan een jaar geleden. Uit metingen van de Voedsel en Waren Autoriteit blijkt dat vooral groenten uit Nederland en Duitsland schoner zijn geworden. Producten uit Spanje en Italie komen als slechtste uit de bus. Vooral Spaanse komkommers en paprika’s scoren slecht, net als Italiaanse en Griekse druiven.

Organisaties als Milieudefensie vinden dat winkels extra eisen moeten stellen aan leveranciers.


Milieudefensie, Natuur en Milieu en consumentenvereniging Goede Waar & Co hebben de veel besproken Weet wat je eet Gifmeter gelanceerd. Al in 2006 deden de plannen voor de gifmeter veel stof opwaaien (Zie “Concurrentievervalsing ammehoela!” en Gegevens gifresten groente en fruit toch openbaar), omdat het CBL (de koepelorganisatie van supermarkten) het oneerlijk vond dat de controles bij agf speciaalzaken en de ambulante handel niet openbaar worden gemaakt. Op www.weetwatjeeet.nl worden nu voor het eerst alle meetgegevens van de overheid naar resten landbouwgif op groente en fruit in de Nederlandse supermarkten toegankelijk gemaakt. De Weet wat je eet Gifmeter is bereikbaar via www.weetwatjeeet.nl/gifmeter


De huidige wettelijke normen zijn niet voldoende om jonge kinderen te beschermen tegen gezondheidsschade door resten van landbouwgif. De Wereldgezondheids-organisatie (WHO) en de EU hebben voor een groot aantal gifstoffen een gezondheidsnorm vastgesteld voor kwetsbare groepen. Uit de meetgegevens blijkt dat deze norm regelmatig wordt overschreden. Bij driekwart van de aangetroffen overschrijdingen van deze gezondheidsnormen was er, ondanks die overschrijding, géén sprake van een wetsovertreding, waardoor de Voedsel en Waren Autoriteit niet heeft ingegrepen.

Het CBL vindt dat www.weetwatjeeet.nl de consument onterecht bang maakt en reageert op haar website met de volgende reactie:

“Op de website wekt Milieudefensie volkomen onterecht de indruk dat de volksgezondheid in het gevaar is. Hoewel er geen sprake was van een overtreding van wettelijke normen, stelt Milieudefensie dat in alle gevallen de volksgezondheid van jonge kinderen in gevaar was. Dit is echter gebaseerd op eigen normen, niet op basis van wettelijke normen. Milieudefensie werkt dus met compleet andere maatstaven dan de overheid en wetenschappers.

De supermarktbranche vindt het onaanvaardbaar dat Milieudefensie op deze manier de consument misleidt en misbruik maakt van de gevoelens van de consument om zichzelf op deze manier te profileren en haar nieuwe website te promoten.

Het CBL ziet een belangrijke taak weggelegd voor de overheid om een einde te maken aan deze niet aflatende lastercampagne. Ook de Voedsel- en Warenautoriteit heeft herhaaldelijk aangegeven dat er geen enkel gevaar is voor de volksgezondheid. De supermarkten kopen groente en fruit in volgens de normen van de wet. Als blijkt dat bepaalde groente en fruit niet voldoen aan de eisen, verkopen de supermarkten de producten niet.”

Recente artikelen