Zorgaanbieders moeten zorgplan met cliënt bespreken

Aanbieders van langdurige zorg moeten in de toekomst verplicht met elke nieuwe client de doelen van de zorgverlening bespreken.In dit gesprek moet ook aan de orde komen hoe die doelen bereikt kunnen worden. Zo’n gesprek maakt voor de client duidelijk welke zorg en ondersteuning hij gaat krijgen van de zorgaanbieder. De zorgaanbieder legt de uitkomst van de bespreking vast in het zorgplan.Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van staatssecretaris Bussemaker, waarmee de ministerraad vandaag akkoord is gegaan.

Zorgzwaarte

De meeste zorgaanbieders werken nu ook al met een zorgplan. Alleen betrekken zij de client te weinig bij de invulling hiervan. Inspraak van de client is steeds meer nodig, zeker met het oog op de komende veranderingen in de financiering van de zorg (waarbij instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun clienten). Het zorgplan is een goed instrument om gemaakte afspraken vast te leggen. Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorggeldt alleen voor clienten die langer dan 3 maanden AWBZ-zorg ontvangen. Hulp op basis van de Wet maatschappelijk ondersteuning (Wmo), zoals huishoudelijke verzorging, valt niet onder het besluit.


Verwijzingen

Regering.nl: Zorgaanbieders bespreken inhoud zorgplan voortaan eerst met client Externe link

Recente artikelen