NPCF: Zeven winstpunten EPD

Array

Het elektronisch patientendossier (EPD) sierde vanaf 1 november bijna dagelijks de voorpagina’s in de media. Terecht, want het EPD is een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van patientveiligheid. Met alle betrokken partijen binnen de zorg is de afgelopen tien (!) jaar constructief samengewerkt naar de invoering van een gedegen patientendossier. Het spreekt voor zich dat de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) daarin de positie van de patient en consument vertegenwoordigt. Het belang daarvan is de afgelopen periode niet altijd helder uit de verf gekomen. Hoogste tijd om eens enkele winstpunten van het EPD voor het voetlicht te brengen.


1. Voorkomen van medische fouten. Uit verschillende rapporten blijkt dat er in de zorg regelmatig fouten gemaakt worden, met vaak ernstige gevolgen. Een van de oorzaken waar telkens weer op wordt gewezen is de onjuiste of gebrekkige uitwisseling van medische gegevens (zie kader ‘De praktijk’). Het EPD helpt om de relevante gegevens, op het juiste moment, bij de juiste zorgverlener beschikbaar te maken. De gegevens volgen de patient op zijn route door de zorg. Daarmee draagt het EPD dus bij aan patientveiligheid.


2. Persoonlijke inzage in EPD. Zorgconsumenten willen meer betrokken worden in hun eigen gezondheidszorg en zijn online op zoek naar informatie. In de loop van 2009 kunnen zij via internet hun eigen EPD inzien. Dat bevordert de betrokkenheid bij en de bewustwording over de eigen gezondheid. Zo levert het EPD een belangrijke bijdrage aan patient empowerment.


3. EPD bespaart geld. Als straks het actuele medicatieoverzicht van patienten beschikbaar is, zal dat het aantal vermijdbare ziekenhuisopnames door medicatiefouten (19.000 per jaar!) ongetwijfeld verminderen. En in de toekomst zullen laboratoriumuitslagen gedeeld kunnen worden met andere bij de behandeling betrokken zorgverleners, zodat dubbele onderzoeken niet meer nodig zijn. Besparing moet ook de zorgverzekeraars aanspreken!


4. Privacy wint. Zorgverleners worden gedwongen beter om te gaan met privacy-gevoelige gegevens. Het EPD kent strikte en eenduidige regels die uitvoerig zijn getest in pilots. Zorgverleners moeten aan de hoogste eisen voldoen om aan te sluiten bij het EPD. Los van de technische aspecten betekent dit dat zorgverleners zich veel bewuster worden van het belang van privacy en de manier waarop met gegevensbeveiliging in de praktijk dient te worden omgegaan.


5. Beter samenwerken. Het EPD is een voorwaarde voor goede (keten)zorg, want als je wilt samenwerken is gegevensuitwisseling noodzakelijk. Juist in de situaties waarbij een patient door meerdere zorgverleners wordt behandeld, vereist een multidisciplinaire aanpak een compleet en up-to-date dossier.


6. De commotie. De afgelopen weken is er heel veel over het EPD in de pers verschenen. Hopelijk zijn daardoor meer mensen zich bewust van de keuze waar ze voor staan. De NPCF heeft zich altijd sterk gemaakt voor de mogelijkheid om bezwaar te maken, hoewel ze volledig achter de doelstelling van het EPD staat. Het aspect privacy staat hiermee ineens op de kaart. De NPCF vindt dat naast de technische kant van privacybescherming vooral de gedragskant (zoals richtlijnen, opleidingen en bewustwording) meer benadrukt dient te worden.


7. Klaar voor de toekomst. Het EPD zal in de toekomst op veel fronten worden uitgebreid. Het leidt tot betere informatievoorziening en daarmee betere zorg. Denk op termijn ook aan bijvoorbeeld: digitale medische dagboeken, zelfzorgdossiers en slimme toepassingen om een optimale ketenzorg te realiseren. Bij die mogelijke uitbreidingen blijft voor de NPCF de hoofddoelstelling altijd voorop staan: betere kwaliteit van zorg voor iedereen!


Atie Schipaanboord, adjunct-directeur van de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF)

Recente artikelen