Erasmus MC start campagne ‘De patiënt prominent’

Array

Erasmus MC in gesprek met patienten om dienstverlening verder te verbeteren. Deze week start de campagne “De Patient Prominent” van het Erasmus MC. Met de campagne wordt uiting gegeven aan de bewuste keuze de patient centraal te stellen in het Erasmus MC. Metershoge posters, ansichtkaarten en de website worden onder andere ingezet om patienten en bezoekers – en de eigen medewerkers – erop te attenderen dat hun mening en suggesties belangrijk zijn voor verbeteringen in de patientenzorg. Singer-songwriter Stevie Ann heeft een speciaal lied gecomponeerd om de campagne kracht bij te zetten.

Portretten
De kerntaken van een universitair medisch centrum zijn patientenzorg, onderzoek en onderwijs. Patientenzorg is niet belangrijker dan onderzoek en onderwijs, maar alle activiteiten moeten uiteindelijk zijn gericht op het verbeteren van individuele patientenzorg en maatschappelijke gezondheidszorg. In de campagne ‘De Patient Prominent’ wordt de centrale positie van de patient tot uiting gebracht.

Bij de hoofdingang van het Erasmus MC en de ingangen van Erasmus MC – Sophia en Erasmus MC – Daniel den Hoed zijn metershoge posters opgehangen. Op de posters staan portretten van eigen patienten en medewerkers. Ieder beeld vertelt een eigen verhaal in de vorm van een uniek gedicht. Er worden ansichtkaarten met dezelfde beelden verspreid die kosteloos kunnen worden teruggestuurd, voorzien van suggesties om de dienstverlening aan patienten te verbeteren. Suggesties zijn ook welkom op het e-mail adres [email protected]. Op www.erasmusmc.nl/depatientprominent zijn alle foto’s en gedichten te bekijken. De Nederlandse singer-songwriter Stevie Ann heeft ter gelegenheid van De Patient Prominent een lied geschreven. Het lied “Walk this way” is als MP3 te downloaden vanaf www.erasmusmc.nl/depatientprominent.


Toekomstvisie
De lancering van de campagne markeert ook de start van Koers ‘013, de strategische toekomstvisie van Erasmus MC voor de komende vijf jaar. In die periode wil Erasmus MC een plaats veroveren bij de twintig beste medische instituten in de wereld. Op dit moment staat Erasmus MC op die ranglijst op de 36ste plaats.

Prof.dr. Hans Büller, voorzitter Raad van Bestuur van het Erasmus MC, ziet de campagne als uithangbord om de totale dienstverlening aan patienten te verbeteren. Büller: “Het zou prachtig zijn als De Patient Prominent echt de dialoog op gang brengt. Uit onderzoek van hoogleraar corporate communicatie Cees van Riel blijkt dat patienten onze medische zorg zeer waarderen. Daar zijn we hartstikke trots op, maar het kan altijd beter. We moeten zorgen voor een gastvrij verblijf, voor continue verbetering van onderzoeksmethoden en behandelingen, voor een nieuwe generatie hooggekwalificeerde en toegewijde zorgverleners. Wij moeten ervoor zorgen dat patienten zich bij ons echt en terecht veilig voelen en op tijd adequaat geïnformeerd zijn. Natuurlijk hebben wij wel ideeen hoe wij onze dienstverlening kunnen verbeteren, maar het zou zo mooi zijn als wij die verbeteringen uit de dialoog met de patient halen.”

Recente artikelen