Trimbos heeft Chatbot Bzz gelanceerd

Array

Bij nacht en ontij vragen stellen over alcohol, drugs en (veilig) vrijen. ’s Werelds eerste alcohol, drugs en (veilig) vrijen chatbot Bzz vandaag gelanceerd. Bzz is vandaag gelanceerd als eerste chattende robot ter wereld die online vragen kan beantwoorden over alcohol, drugs en (veilig) vrijen. Je kunt Bzz anoniem vragen stellen wanneer je maar wilt. Het enige dat je hoeft te doen, is [email protected] toevoegen aan je vriendenlijst in Windows Live Messenger, oftewel MSN. Als je chat met Bzz, krijg je snel en betrouwbaar antwoord op vragen die je misschien liever niet uitspreekt tegen een persoon. Dit waren voor het Trimbos-instituut en Soa Aids Nederland de voornaamste redenen om Bzz te ontwikkelen.Bzz weet veel en steeds meer
‘Wanneer ben je alcoholverslaafd?’, ‘Wat zijn de risico’s van XTC?’, ‘Mag je vrijen als je ongesteld bent?’, ‘Kan je een soa hebben als je nog nooit seks hebt gehad?’ Dit zijn voorbeelden van vragen die je aan Bzz kunt stellen. De chatbot kan duizenden vragen beantwoorden. Vragen die hij niet herkent, slaat hij op. Medewerkers van de Alcohol & Drugsinfolijn en de Aids Soa Infolijn voegen enige tijd later de juiste antwoorden toe. Hierdoor groeit de kennis van de chatbot en kan deze op steeds meer vragen een passend antwoord geven. Ecreation, bekend van chatbots als WorldofAlice en Marco Borsato, is de ontwikkelaar van de chatbot. De site www.chatmetbzz.nl geeft uitgebreide uitleg over de chatbot. En je kunt er Bzz meteen toevoegen aan je vriendenlijst in MSN.


Seks, drugs & chatbot: een ideale combi
Het was voor Soa Aids Nederland en het Trimbos-instituut een logische stap om een chatbot te ontwikkelen. Jongeren durven opener te zijn tegen een chatbot en meer persoonlijke dingen te zeggen. Dit komt goed van pas bij onderwerpen als soa’s en druggebruik. Tot op heden maken 13-17 jarigen beduidend minder gebruik van de informatielijnen van deze organisaties. Daarentegen scoort internet hoog als ideale informatiebron over alcohol, drugs en seks. Ruim 40% van de jongeren raadpleegt het liefst internet voor informatie over deze onderwerpen.


Het Trimbos Instituut, dat voor minister Klink de alcoholcampagnes voert, heeft onder druk van Bacardi 200.000 exemplaren van een brochure vernietigd.Een alcoholfolder van het Trimbos Instituut, die onderdeel was van een door het ministerie van volksgezondheid betaalde campagne, is teruggetrokken. De schadepost ligt rond de 20.000 euro. Zie voor het volledige artikel de website van Trouw of klik hier.

Recente artikelen