Minder ziekenhuisopnamen door gezondheidsprogramma Achmea

Array

zilveren-kruis-achmeaDe 220.000 leden van Ledenvereniging Evean en Icare die zijn verzekerd bij Zilveren Kruis Achmea, Groene Land Achmea en PWZ Achmea, krijgen van hun zorgverzekeraar ondersteuning om zo gezond en vitaal mogelijk te blijven. Met een consultatiebureau voor senioren, een coachingsprogramma voor patienten met coronair lijden en therapietrouwprogramma’s wil Achmea ervoor zorgen dat de kwaliteit van leven voor Evean- en Icare-leden verbetert. Beheersing van zorgkosten en het verbeteren van de kwaliteit van de zorg zijn ook belangrijke doelstellingen. Het coachingsprogramma, dat uit Australie afkomstig is, heeft daar in vier jaar tijd geleid tot 16 procent minder ziekenhuisopnamen.

Achmea Zorg, waar genoemde zorglabels onder vallen, is in 2007 begonnen met analyses van zorgconsumptie van collectiviteiten, zodat zij beter op specifieke zorgbehoeften kan inspelen en meer toegevoegde waarde voor de klant kan bieden. Uit de analyse van collectiviteit Ledenvereniging Evean en Icare blijkt dat de (veelal oudere) leden relatief vaak zorg krijgen voor hart- en vaatziekten en dat ze relatief veel medicijnen gebruiken. Het gezondheidsprogramma is daarom gericht op senioren met beginnende gezondheidsproblemen, verzekerden met coronair lijden (slecht functionerende kransslagaders, leidend tot bijvoorbeeld een hartinfarct of bypass) en verzekerden die vijf of meer medicijnen per dag innemen. De verschillende onderdelen van het gezondheidsprogramma zijn tot stand gekomen door samenwerking van Evean Thuiszorg, Icare Verpleging en Verzorging, Ledenvereniging Evean en Icare en de zorgverzekeraars van Achmea.

Consultatiebureau voor Senioren
Om de leden van Evean en Icare te ondersteunen om gezond te blijven, gaan er Consultatiebureaus voor Senioren van start in Emmen, Hoogeveen, Lelystad, Zaandam en Zwolle. Er wordt gerekend op 4000 bezoekers per jaar. Ook organiseren Achmea Zorg en Ledenverenging Evean en Icare lokale bijeenkomsten, waarbij leden kostenloos een gezondheidscheck kunnen doen en informatie krijgen over hun gezondheid en de verschillende gezondheidsprogramma’s.

Coachingsprogramma patienten coronair lijden
Leden van Evean en Icare die na een hartrevalidatie uit het ziekenhuis zijn ontslagen, kunnen zes maanden lang om de zes weken een telefonisch coachingsgesprek krijgen van een half uur. Hierbij worden het leefstijlactieplan en therapietrouw voor de medicatie doorgesproken. In Australie heeft dit programma geleid tot 16 procent minder ziekenhuisopnamen. Aan Evean- en Icare-leden die het coachingsprogramma volgen en moeite hebben hun medicatie trouw te volgen stelt Achmea Zorg kostenloos elektronische medicijndozen beschikbaar, die een signaal afgeven als de medicatie niet op tijd uit de doos wordt gehaald. Uit onderzoek blijkt dat 20 procent van de patienten met coronair lijden in de eerste 6 maanden stopt met gedisciplineerd medicijngebruik. Het therapietrouwprogramma is bedoeld om het aantal heropnames als gevolg van het niet goed volgen van de therapie te beperken of te voorkomen.

Achmea Medicatie Check
Ook start deze maand de Achmea Medicatie Check, waarbij de apotheker in samenspraak met de huisarts en de patient bekijkt of alle medicatie nog moet worden gebruikt en in welke hoeveelheid. Doel is om de risico’s op ziekenhuisopnamen terug te brengen die zijn toe te schrijven aan bijvoorbeeld een verkeerde combinatie van geneesmiddelen of overdosering.

Niet eerder heeft een zorgverzekeraar in samenwerking met een collectiviteit op deze grote schaal een gezondheidsprogramma gelanceerd. Door het partnership met Evean/Icare is innovatie mogelijk die voor beide partijen winst oplevert. Achmea Zorg, die het gezondheidsprogramma financiert, verwacht de investeringen na twee tot vier jaar te hebben terugverdiend. Het gezondheidsprogramma staat in beginsel alleen open voor Evean en -Icare-leden die bij Achmea een zorgverzekering hebben, met uitzondering van het coachingsprogramma, waar alle Achmea-zorgverzekerden uit de doelgroep gebruik van kunnen maken. Achmea Zorg bekijkt hoe en wanneer de overige onderdelen van het gezondheidsprogramma voor meerdere (groepen) verzekerden beschikbaar kunnen komen. Evean en Icare zijn met name actief in het noorden en midden van Nederland en hebben daar leden en klanten. Bij het gezondheidsprogramma, dat in nauwe samenwerking met zorgverleners is opgezet, zijn in uitvoerende zin enkele honderden zorgverleners betrokken.

Bijlage: Gezondheidsprogramma Achmea voor Evean- en Icare-leden nader toegelicht

Consultatiebureau voor Senioren
Om leden van Evean en Icare te ondersteunen om gezond te blijven, gaan er Consultatiebureaus voor Senioren van start in Emmen, Hoogeveen, Lelystad, Zaandam en Zwolle. Evean/Icare nodigt senioren uit de betreffende gemeenten en directe omgeving uit een vragenlijst over hun gezondheid in te vullen. Als zich gezondheidsproblemen (kunnen) voordoen, krijgen de senioren een uitnodiging voor een gesprek met een verpleegkundige. Aansluitend kunnen ze een traject op maat krijgen, bestaande uit bijvoorbeeld een bewegingsprogramma of doorverwijzing naar de huisarts of andere zorgverlener. Het programma gaat eind januari van start en wordt na twee jaar geevalueerd, onder meer op klanttevredenheid en gezondheidswinst.

Lokale bijeenkomsten gericht op gezondheid
Achmea Zorg en Evean/Icare organiseren dit jaar in de regio’s een aantal lokale bijeenkomsten, waarbij leden een health check kunnen doen en informatie krijgen over de gezondheidsprogramma’s.

Coachingsprogramma voor patienten met coronair lijden
Programma bedoeld ter verhoging van de vitaliteit van patienten met coronair lijden (die bijvoorbeeld hartinfarct, bypass of dotteroperatie hebben gehad) en verlaging van risico op heropnames in het ziekenhuis. Ongeveer 60 procent van heropnames van deze patienten vindt namelijk in de eerste drie maanden na de eerste opname plaats. Leden van Evean en Icare en overige zorgverzekerden van Achmea die na hartrevalidatie uit het ziekenhuis zijn ontslagen, kunnen voor het programma worden aangemeld door hun cardioloog (vanaf maart) of huisarts (vanaf april). Gedurende zes maanden krijgen de patienten om de zes weken een telefonisch coachingsgesprek van een half uur, waarbij het leefstijlactieplan, kennis van de eigen ziekte en therapietrouw voor de medicatie worden doorgesproken. In Australie, waar met dit programma al 14 jaar ervaring is opgedaan, heeft deze coaching geleid 16 procent minder ziekenhuisopnamen in vier jaar, blijkt uit wetenschappelijk onderzoek (zie noot onderin).

Tijdige inname van medicatie
Achmea Zorg stelt exclusief voor Evean- en Icare-leden uit het coachingsprogramma, die moeite hebben hun medicatie trouw te volgen, elektronische medicijndozen beschikbaar. Medicatie die niet of niet op tijd wordt ingenomen, kan tot gevolg hebben dat patienten bijwerkingen krijgen, het medicijn niet meer aanslaat en zelfs dat de hele therapie voor niets is geweest. SIMpill, een technologisch medicijndoosje dat de medicijngebruiker een bericht per vaste lijn of mobiel stuurt als die het doosje niet op tijd opent, zorgt ervoor dat patienten hun therapie trouw blijven volgen.

Achmea Medicatie Check in samenwerking met Service Apotheek
Evean- en Icare-leden die 65 jaar of ouder zijn, vijf of meer omschreven medicijnen per dag innemen en klant zijn bij Service Apotheek, kunnen sinds deze maand van hun apotheek een uitnodiging voor de Achmea Medicatie Check krijgen. De apotheker bekijkt in samenspraak met de huisarts en de patient of alle medicatie nog moet worden gebruikt en in welke hoeveelheid. Het doel is om de risico’s op ziekenhuisopnamen terug te brengen, die zijn toe te schrijven aan bijvoorbeeld een verkeerde combinatie van geneesmiddelen of overdosering. In Nederland belanden hierdoor jaarlijks 19.000 mensen in het ziekenhuis, zo blijkt uit HARM-onderzoek (Hospital Admissions Related to Medication, www.harm-onderzoek.nl). Achmea is ook met andere apothekers in gesprek en verwacht over een aantal maanden een behoorlijke dekking te hebben in het gehele land. Dan komt de Achmea Medicatie Check voor meer Achmea-zorgverzekerden beschikbaar.

Noot: COACH Study Group. Auteur: Vale MJ, et al; Coaching patients On Achieving Cardiovascular Health (COACH): a multicenter randomized trial in patients with coronary heart disease.Arch Intern Med. 2003, 163(22): 2775-83.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen