Meldactie Zorgverzekeringen
ArrayZoals elk jaar organiseert de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) ook dit jaar weer een meldactie rondom het overstappen van zorgverzekeringen. Vorig jaar bleek dat in een behoorlijk aantal gevallen het in- en uitschrijven bij de nieuwe en de oude verzekeraar niet goed is gegaan. En dat kan vervelende gevolgen hebben: mensen waren dubbel verzekerd of zelfs niet verzekerd. Soms ging daardoor de overstap helemaal mis.
Anders dan bij de basisverzekering, geldt bij de aanvullende verzekering geen acceptatieplicht. Dat wil zeggen dat een verzekeraar u voor een aanvullende verzekering kan weigeren of daar een hogere premie voor kan vragen.
Uit onderzoek is gebleken dat zorgverzekeraars in toenemende mate van deze rechten gebruik maken. Steeds vaker vragen zij om een medische verklaring en de mate waarin het vorige jaar gebruik is gemaakt van de zorg kan bepalend zijn in welke mate u zich voor bepaalde behandelingen (fysiotherapie of tandartsenzorg) kunt verzekeren.
Dit soort informatie is voor de NPCF erg belangrijk om te weten. Dat stelt haar in staat om goed op te komen voor de belangen van patienten en zorgconsumenten.
U kunt uw ervaringen tot 28 februari melden op ConsumentendeZorg.nl of telefonisch via 030 29 16 777 op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur.
Bron: NPCF