Keuze aan de klant
ArrayBij het afnemen van een product of dienst willen wij allemaal kunnen kiezen voor een goede prijs/kwaliteit verhouding. Zo publiceert de Consumentenbond al vele jaren resultaten van onderzoeken en ranglijsten van de best scorende producten. Op deze wijze kunnen wij kennis nemen van “de beste koopâ€.
In de gezondheidszorg is deze werkwijze nog niet erg gebruikelijk. Dat komt doordat de medische zorg complex is en per persoon verschillende resultaten kan opleveren. Toch worden er de laatste jaren steeds vaker ranglijsten gepubliceerd met het doel ons te informeren waar wij het beste terecht kunnen voor goede zorg. Zo kwam de Volkskrant eind december met een ranglijst van verpleeghuizen. Maar wat is de waarde van deze informatie en wat kunnen wij ermee?In december 2007 werd voor het eerst een ranglijst van verpleeghuizen gepubliceerd. Onlangs is dit dus voor een tweede keer gebeurd. Wie de uitkomsten van 2007 en 2008 kritisch vergelijkt, valt op dat de best scorende huizen van 2007 fors zijn gedaald. En het omgekeerde geldt ook: veel laag genoteerden uit 2007 staan opeens hoog in de lijst 2008. De belangrijkste oorzaak hiervoor is dat een andere meetmethode is gebruikt. Opvallend is dat beide keren het oordeel van clienten zelf buiten beschouwing is gebleven.
Het is op zich een goed streven een ranglijst te maken, maar dan dient het wel goed gebeuren. Het doel is u als klant te ondersteunen bij het maken van uw keuze. Daarbij moet u er vanuit kunnen gaan dat de meetmethode betrouwbaar is en geen appels met peren worden vergeleken. Ik denk dat met deze ranglijst u als klant geen dienst wordt bewezen.. Tevens wordt met de publicatie voorbij gegaan aan imago-effecten op de verpleeghuizen in Nederland.
Univé contracteert vele verpleeghuizen in Nederland. Wij stellen, net als de andere zorgverzekeraars, duidelijke kwaliteitseisen op het gebied van de inhoud van de zorg, de organisatie ervan en de service. Daarom kunt u voor het bepalen van uw keuze het beste terecht bij de Zorgbelang organisatie of het Zorgkantoor in uw regio. Natuurlijk kunt u ook altijd contact opnemen met uw Zorgverzekeraar.
Hebt u vragen of reacties over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar [email protected].
Met vriendelijke groet,
Lidy Hartemink
Directeur Gezondheidszorg