CQ-onderzoek 2008: cliënten positief over thuiszorg

Array

actiz70% van thuiszorgorganisaties krijgt van client een 8 of hoger

Clienten zijn positief over hun thuiszorg. Dat blijkt uit een vergelijkingsonderzoek van het NIVEL en het CQ-onderzoek dat in 2008 is uitgevoerd onder 9.500 mensen die thuiszorg krijgen. Van de onderzochte thuiszorgorganisaties krijgt 70% van haar clienten een rapportcijfer van 8,0 of hoger. Met een 8,5 scoorde Buurtzorg het hoogste cijfer. Het laagste rapportcijfer was een 7,5. Uit deze positieve cijfers blijkt dat clienten hun thuiszorg positief ervaren en waarderen, aldus ActiZ.

“Deze rapportcijfers zijn een compliment voor de hele sector”, reageert Aad Koster, directeur van ActiZ. “Met de meeste cijfers tussen een 8,0 en een 8,5 blijkt dat clienten het werk en de zorg van de thuiszorg enorm waarderen.” Via de zogenoemde CQ-Index worden de ervaringen van clienten met de zorg onafhankelijk en op een wetenschappelijke wijze onderzocht. De CQ-resultaten uit 2008 werden door onderzoeksinstituut NIVEL gebruikt voor een nader vergelijkingsonderzoek. Uit eerder CQ-onderzoek in 2007 bleek ook al dat clienten tevreden waren over hun thuiszorg.


Ontwikkeling
De thuiszorg wil haar clienten ook in de toekomst van goede zorg blijven voorzien. Daarom is de sector op allerlei manieren en terreinen actief om in te spelen op de ontwikkelingen. Zo zijn er naast Buurtzorg diverse andere thuiszorgorganisaties die werken met de wijkverpleegkundige in een centrale rol. Maar ook op het gebied van zorg op afstand en telebegeleiding worden door de sector volop initiatieven ontplooid.


Transparant
Sinds medio 2008 hanteren de thuiszorgorganisaties die lid zijn van ActiZ de kwaliteitsnorm Verantwoorde zorg. De CQ-clientervaringen met de zorg vormen een belangrijk onderdeel van die kwaliteitsnorm. Daarnaast is het belangrijk om zicht te hebben op de zorginhoudelijke indicatoren. Die twee zaken vormen samen de totale kwaliteit van zorg voor de client. Met de norm Verantwoorde zorg laten de ActiZ-leden zien welke kwaliteit van zorg zij op belangrijke onderdelen aan de clienten geven. Via het CQ-onderzoek krijgen clienten hierin nadrukkelijk een stem. De resultaten worden gepubliceerd via de site KiesBeter.nl en de sector is zo transparant over haar prestaties.


Bron: Actiz

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen