Seks en grenzen

Array

Seks en grenzen
“Nieuwsgierig en bang.” Met deze woorden vatte een Amsterdams meisje haar houding tegenover seksualiteit samen. Ze was nieuwsgierig naar hoe het zou zijn, maar was tegelijkertijd bang voor wat het inhield. Het is een houding die, als je goed luistert, heel veel jongeren hebben. Zowel jongens als meisjes. Met een verstandelijke beperking of niet. In die volgorde: de nieuwsgierigheid wint het uiteindelijk vaak van de angst.

Jongeren met een verstandelijke beperking, waar het hier om gaat, staan kwetsbaarder in de samenleving dan jongeren zonder zo’n beperking. Ook als het om seksualiteit en grenzen gaat. MOVISIE onderzocht in opdracht van de GGD Amsterdam op welke manier die grotere kwetsbaarheid tot uiting komt en hoe je daar iets aan zou kunnen doen. Hoe kun je jongeren op dit gebied weerbaar maken?

Onderzoek
Het onderzoek bestond uit groepsgesprekken met ervaringsdeskundigen: de jongeren met een lichte verstandelijke beperking zelf. Wat zien jongens en meisjes zelf als grenzen in seksualiteit? Wat vinden zij nog gewoon, wat gaat hen te ver? Hoe denken zij over seksualiteit, welke problemen ervaren zij en hoe willen ze daarbij geholpen worden?

Duidelijk was, dat de jongeren het prettig vonden dat er naar hun mening werd gevraagd; ze voelden zich erdoor gewaardeerd. Ze gaven aan dat ze op deze manier zelden of nooit over seksualiteit hadden gepraat. De mening en ervaring van docenten legden we ernaast. Wat komen zij tegen op school op het gebied van seksualiteit? Welke grenzen vinden zij van belang en hoe kunnen zij jongeren hierin ondersteunen? Op welke punten denken zij dat het gedrag van deze jongeren te beïnvloeden is?

Naast de gesprekken met jongeren en docenten voerden we een literatuurstudie uit naar grensoverschrijdend seksueel gedrag bij jongeren met een lichte verstandelijke beperking: wat maakt hen kwetsbaar, wat maakt hen weerbaar?

De uitkomsten van het onderzoek gebruiken we voor het ontwikkelen van een lespakket, in samenwerking met docenten uit het Amsterdamse praktijkonderwijs, het Scharlaken Koord en de GGD Amsterdam. Dit lespakket wil jongeren met een lichte verstandelijke beperking instrumenten in handen geven om beter om te gaan met hun zich ontwikkelende seksualiteit, hen laten ontdekken en leren wat grenzen zijn en hoe ze hiermee om kunnen gaan. Het lespakket zal in de loop van 2009 gereed zijn.

Bekijk de volledige literatuurstudie:
Seksualiteit en grenzen. Wat maakt jongeren met een lichte verstandelijke beperking kwetsbaar, wat maakt hen weerbaar?

Seks: waar ligt de grens
In de brochure Seks: waar ligt de grens vindt u een samenvatting van een kwalitatief onderzoek naar wat jongeren met een lichte verstandelijke beperking kwetsbaar dan wel weerbaar maakt om met seksueel grensoverschrijdend gedrag om te gaan. Het onderzoek bestond uit een literatuurstudie en groepsgesprekken met ervaringsdeskundigen – de jongeren met een lichte verstandelijke beperking zelf – en docenten uit het Amsterdamse praktijkonderwijs. De brochure biedt tevens aanknopingspunten om de weerbaarheid van deze jongeren tegen seksueel grensoverschrijdend gedrag te vergroten.

Recente artikelen