Bednet begeleidde al honderd chronisch zieke kinderen

Array

bednetBednet, het project dat langdurig en chronisch zieke kinderen tussen 6 en 18 jaar in Vlaanderen via internet met hun eigen klas verbindt, bestaat 5 jaar en heeft in die periode al bijna honderd kinderen begeleid.In de toekomst wil Bednet elk schooljaar 500 kinderen bereiken. Bezielster van het project Kathy Lindekens en Vlaams minister van Onderwijs Frank Vandenbroucke maakten woensdag een stand van zaken op.

Jaarlijks moeten meer dan 2.000 kinderen tussen 6 en 18 jaar langer dan een maand herstellen van een operatie, een ziekte of een ongeval. Daardoor kunnen ze niet naar school. ‘Ze missen daardoor niet alleen heel wat lessen, maar ook sociaal contact en ze dreigen te vereenzamen’, zegt Lindekens.

Via dat systeem wordt het zieke kind via het internet verbonden met zijn klas. Een Bednet-set bestaat uit twee laptops (één bij het kind en één in de klas), twee webcams, twee apparaten met scanner, een printer en een fototoestel dat op het bord is gericht. Met die apparatuur kan het kind de les in de klas rechtstreeks volgen en zelf vragen stellen.

In het eerste volledige schooljaar voor Bednet, 2007-2008, werden 39 kinderen begeleid. Dit schooljaar staat de teller op 60 kinderen en volgend schooljaar verwacht Bednet een groei naar 100 tot 150 kinderen. De bedoeling is om vanaf het schooljaar 2010-2011 gedurende enkele jaren het aantal kinderen gestaag op te drijven tot 500.
Bednet werd in 2003 opgericht door Kathy Lindekens, om het onderwijsrecht te garanderen van alle leerplichtige kinderen die langdurig of chronisch ziek zijn. Bednet wil de leerachterstand bij deze kinderen beperken en er tegelijk voor zorgen dat zij in contact kunnen blijven met hun klasgenoten. Daartoe wordt een virtuele leeromgeving ontwikkeld, die elk langdurig ziek kind verbindt met zijn of haar klas en leerkracht. Het is een gesloten omgeving die via een breedband internetverbinding 24/24 en 7/7 bereikbaar is. Elke gebruiker (leerling, klasgenoten, leerkracht, ouder, eventuele begeleider…) heeft een persoonlijke gebruikersnaam en wachtwoord. Alle gebruikers registreren zich bij Bednet. Dat geeft toegang tot de gesloten omgeving.

Bednet werkt aan een duurzame oplossing die wordt ingepast binnen het bestaande onderwijsaanbod. Er wordt intensief samengewerkt met alle onderwijsnetten, de administratie Onderwijs van de Vlaamse overheid en de ziekenhuisscholen. Ook de vrijwilligers in het thuisonderwijs, de provincies en de mutualiteiten zijn belangrijke partners in dit verhaal.

De technische uitwerking van de virtuele leeromgeving verloopt in samenwerking met ASCIT. Dat is een onderzoeksproject van het IBBT (Interdisciplinair Instituut voor Breedbandtechnologie). Samen met technologische en academische partners wordt bekeken hoe informatietechnologie langdurig zieke kinderen kan helpen. Het streefdoel is een systeem waarbinnen lesmateriaal, taken, opdrachten, toetsen, berichten en audiovisueel materiaal kunnen worden gebruikt. Dat systeem moet gebruiksvriendelijk en kindvriendelijk zijn.
Parallel met ASCIT zal Bednet de komende maanden ook in samenwerking met Belgacom en Telindus aan een virtuele leeromgeving voor jongeren werken.

Bednet heeft een interactieve website bednet.be. Op deze website kan iedereen informatie over het project vinden, maar ook een voorproefje krijgen van de speelplaats waar het kind sociaal contact met zijn klasgenootjes zal onderhouden. Iedereen kan inloggen met zijn eigen samengestelde figuurtje, en samen spelen of chatten.

Bednet wil langdurig zieke of chronisch zieke kinderen en jongeren inspraak geven in de ontwikkeling van de virtuele leeromgeving. De organisatie wil graag van zoveel mogelijk Bednetters te weten komen welke problemen zij precies ondervinden bij het leren en welke creatieve oplossingen zij zelf zien. Kinderen, ouders en leerkrachten die willen meewerken aan de proefprojecten kunnen zich aanmelden via bednet.be.


Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen