De Brailleliga heeft een sensibiliseringscampagne gelanceerd rond leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD)
ArrayDe Brailleliga heeft een sensibiliseringscampagne gelanceerd rond leeftijdsgebonden maculadegeneratie (LMD). Dat is een aandoening die het netvlies van de ogen treft. Zonder behandeling kan de ziekte snel leiden tot verlies van het gezichtsvermogen waardoor het uitvoeren van dagelijkse taken zoals bijvoorbeeld lezen en autorijden, onmogelijk wordt. LMD treft vooral oudere personen. De campagne wil de mensen voornamelijk informeren over de eerste symptomen van de ziekte en hen ertoe aanzetten om hun oogarts te raadplegen als ze een afwijking vaststellen. LMD manifesteert zich eerst in één oog zonder dat het opgemerkt wordt, omdat het andere, goede oog, dit compenseert. Wanneer ook het tweede oog aangetast wordt, is het vaak al te laat om het eerste oog te behandelen.
In Belgie lijden meer dan 30.000 personen aan LMD en jaarlijks komen er 5.000 nieuwe gevallen bij. Oogziekten zoals glaucoom of cataract zijn erg gekend bij de bevolking. LMD daarentegen is bijna niet gekend bij het grote publiek, hoewel het in de geïndustrialiseerde landen de voornaamste oorzaak is van slechtziendheid bij oudere personen. Uit een enquête van onderzoeksbureau Ipsos blijkt dat amper 14 procent van de Belgen al van de ziekte gehoord heeft.
Een vroegtijdige vaststelling garandeert dus de beste behandeling. Met de zogenoemde Amslerkaart kan men via een simpele test snel en eenvoudig de eerste symptomen van LMD vaststellen. Via brochures, folders, affiches en tv-spots wordt aan het grote publiek uitgelegd wat LMD precies is. Oogspecialisten hebben begin februari, in het kader van de campagne, een informatiepakket over LMD ontvangen. Ook huisartsen en apothekers hebben de mogelijkheid gekregen om informatiepakketten te bestellen om zo deel te nemen aan het sensibiliseren van het publiek.
Bron: Belga