“Kind naar de brugklas? Praat nu over roken”.

Op maandag 2 maart is STIVORO gestart met de campagne “Kind naar de brugklas? Praat nu over roken”. De campagne richt zich zowel op rokende als niet-rokende ouders met kinderen in de leeftijd 11-16 jaar. STIVORO wil ouders duidelijk maken welk invloed zij uitoefenen op het (toekomstige) rookgedrag van hun kinderen.
roken
Grote invloed
Uit (inter)nationaal onderzoek blijkt dat ouders een grote invloed hebben op het rookgedrag van hun kinderen. Het eigen rookgedrag en de communicatie over roken spelen hierbij een grote rol.
Vaak praten ouders pas over roken als ze vermoeden dat hun kind experimenteert met roken. Dit is te laat omdat kinderen als ze eenmaal in het rook circuit zitten minder goed luisteren naar de bezwaren tegen roken.

Goed communiceren
De meeste ouders hebben er moeite mee om hun kind te beschermen tegen het roken. Vaak wordt er gedacht dat het onderwerp “roken” nog niet aan de orde is, en bij veel gezinnen wordt er helemaal niet over gesproken. Ouders en (de gezondheid van de) kinderen hebben er baat bij om vroegtijdig over roken te praten.

Marieke Timmer

Marieke Timmer kan voor een serieus gezondheidsprobleem niet zonder de hulp van een echte zorgprofessional. Net zo goed als u voor het uitwerken van een communicatieplan, het ontwerpen van een logo, het bouwen van een website of het schrijven van een nieuwsbrief of folder op patienthoogte eigenlijk niet zonder de kwaliteiten van een communicatieprofessional kunt. Maar dan natuurlijk wel een met kennis van de zorgsector!

Recente artikelen