Klachtrecht nodeloos ingewikkeld

Array

npcfNederlandse Patienten Consumenten Federatie
NPCF

Het vandaag door de Raad voor de Volksgezondheid (RVZ) uitgebrachte advies over de kwaliteit van de zorg vormt een goede basis voor een verdere discussie. Dit stelt de Nederlandse Patienten Consumenten Federatie (NPCF) in een eerste reactie. De suggestie om patienten de mogelijkheid te bieden om een beroep te doen op de Ondernemingskamer noemt de NPCF `nodeloos ingewikkeld’.

Atie Schipaanboord, directeur Beleid & Innovatie van de NPCF, juicht het toe dat de relatie tussen medisch specialisten en het bestuur van een ziekenhuis tegen het licht wordt gehouden. `De positie van de directie, maar ook die van de Raad van Bestuur en de Raad van Toezicht is volstrekt onduidelijk. Dat hebben we ook bij de IJsselmeerziekenhuizen kunnen zien toen de verantwoordelijkheid voor de luchtkwaliteit in operatiekamers heen en weer werd geschoven. Over die verantwoordelijkheid moeten heldere afspraken worden gemaakt. Het RVZ-advies is daarvoor een goede basis.’

Of de Orde van Medisch specialisten de rol moet krijgen zoals de RVZ voorstelt, betwijfelt de NPCF. `Als belangenorganisatie van medisch specialisten lijkt de Orde me niet de meest aangewezen organisatie om verordeningen omtrent de verantwoording uit te vaardigen,’ aldus Schipaanboord. Zij denkt eerder aan een onafhankelijke organisatie die zich met de ontwikkeling van normen gaat bezighouden.

De NPCF stelt vraagtekens bij de suggestie om de Ondernemingskamer de mogelijkheid te geven op verzoek van patienten bindende uitspraken te doen over het functioneren van de Raad van Toezicht. Atie Schipaanboord: `Patienten hebben baat bij een laagdrempelige klacht- en geschillenregeling als het gaat om zorgverlening. Dat wordt geregeld in de door minister Klink aangekondigde wet Clientenrecht en Zorg. Individuele patienten hebben geen belang om de Raad van Toezicht aan te spreken, patientenorganisaties wel. Het is de vraag of voor hen de gang naar de Ondernemingskamer de meest aangewezen weg is.’

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen