Sterke merknaam voor medicijnen kan levens redden

Array

zigilaNaamgevingsbureau Zigila specialiseert zich in farmaceutische industrie
Naamgevingsbureau Zigila zet als eerste een gespecialiseerde ‘farma tak’ op. Hiermee onderstreept Zigila het belang van weloverwogen naamgeving in de farmaceutische industrie. Een groeiend probleem in de medische wereld is de verstrekking van verkeerde medicatie aan patienten, doordat de vele soorten medicijnen qua naam sterk op elkaar lijken. Geldoph Heyning, managing partner Zigila: “Wij richten ons als eerste in Nederland op deze opkomende tak in de naamgevingindustrie. Na uitgebreid onderzoek van twee jaar – in samenwerking met de Universiteit van Amsterdam – is gebleken dat een verbeterslag op het gebied van naamgeving in de farmaceutische industrie misstanden met soms fatale gevolgen kan voorkomen.”

Voorkomen is beter dan genezen
Voor zowel medici als consumenten is het van groot belang dat de naamgeving van medicijnen verbetert – zo blijkt uit het onderzoek – om het verstrekken van onjuiste medicatie op recept te voorkomen. Er ontstaat vaak verwarring doordat totaal verschillende medicijnen bijna identieke namen hebben. Door duidelijke, heldere en onderscheidende namen te gebruiken kunnen fatale fouten bij het voorschrijven van verkeerde medicatie worden voorkomen. Ook drogisterijmedicatie behoeft meer aandacht op het gebied van naamgeving om klanten alerter te maken op wat zij aanschaffen.

Zigila neemt het voortouw In samenwerking met de Universiteit van Amsterdam heeft Zigila de afgelopen twee jaar onderzoek gedaan naar de huidige problematiek rond naamgeving in de farmaceutische industrie. De uitgebreide internationale wet -en regelgeving op dit gebied is complex en staat een snel naamgevingproces in de weg. Met de verkregen expertise streeft Zigila ernaar om internationaal een verbeterslag te realiseren die dit proces versnelt en versoepelt.

Over Zigila
Het Nederlandse naamgevingsbureau Zigila, in 1992 opgericht door Robert Jan Heyning, is gespecialiseerd in de wereldwijde creatie en implementatie van (merk-)namen. Onder het motto ‘No name, No glory’, is Zigila actief in onder meer Nederland, Belgie, Duitsland, Groot Brittannie, Italie, China en sinds kort Singapore. Zigila heeft honderden corporate en productnamen in het portfolio waaronder: Beertender, Bizner,Telfort, Dayzers, Dubbelfrisss, Oppo, Spring en NRC Next. Zigila richt zich tevens op naamgeving in specifieke markten als de farmaceutische industrie en de overheid.

www.zigila.com

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen