Zorgplan altijd eerst met cliënt bespreken

Array

zorgplan-besprekenZorgverleners in de langdurige zorg moeten in de toekomst eerst een gesprek voeren met de client. Daarin bespreken ze samen de doelen van de zorgverlening.Ook overleggen ze hoe die doelen bereikt kunnen worden, waardoor voor de client duidelijk wordt welke zorg en ondersteuning hij precies krijgt. De zorgverlener legt de uitkomst van dit gesprek vast in het zorgplan. Dit staat in het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg van staatssecretaris Bussemaker.

Inspraak van de client
Veel zorgaanbieders werken al met een zorgplan, maar de client wordt vaak onvoldoende betrokken bij de invulling van het plan. Omdat instellingen hun geld krijgen op basis van de zorgzwaarte van hun clienten is het mogelijk om clienten inspraak te geven in hoe de geïndiceerde zorg geleverd wordt. Dat levert meer flexibiliteit op.Door het zorgplan kunnen clienten zoveel mogelijk meepraten over de invulling van de dagelijkse zorg en krijgen ze de mogelijkheid persoonlijke wensen kenbaar te maken.
Besluit
Het Besluit Zorgplanbespreking AWBZ-zorg verbetert niet alleen de positie van de client. Het zet ook vanuit de wetgever een basisnorm voor zorgaanbieders die te weinig aandacht besteden aan het gebruik van zorgplannen. Ook krijgt de IGZ meer inzicht in de manier waarop zorgaanbieders met hun clienten omgaan.

Het besluit is vandaag gepubliceerd in de Staatscourant en treedt morgen in werking.

Actueel Nieuwsberichten Kamerstukken Agenda Toespraken Vraag en antwoord Alle publicaties WOB-verzoeken Openstaande kamervragen

Recente artikelen