Paleisrevolutie Patiëntgerichte Zorg (3)

zorg20Verslag Parallelsessie Communities
In de parallelsessie Communities, onder voorzitterschap van Cees Sterk, hebben twee inleiders, ieder vanuit hun eigen praktijk en perspectief, een indruk gegeven van de mogelijkheden en ervaringen die zij hebben met (patient)communities.

Als eerste vertelt Prof. Jan Kremer, Oprichter Digitale IVF-poli, UMC St.Radboud Nijmegen, over het traject dat zij doorlopen hebben om tot een krachtige en betrokken patient-community (ca 4.000 patienten) te komen. Ondanks aanvankelijke interne terughoudendheid en scepsis zijn zij doorgegaan op de, in hun overtuiging, goede weg waarvan nu, door alle betrokken partijen de vruchten geplukt worden. Patienten helpen en ondersteunen elkaar en de specialist maakt daadwerkelijk onderdeel uit
van de community, waardoor de relatie patient-arts blijvend een nieuwe dimensie heeft aangenomen.

De ontwikkeling vanuit de eigen dagelijkse praktijk is succesvol en haalbaar gebleken en zal er bij het St. Radboud toe leiden dat ook voor andere specialismen soortgelijke communities gestart zullen worden. Saillant detail is dat Kremer in het NRC moest lezen dat er bij het Erasmus MC een
vergelijkbaar initiatief ondernomen wordt, hetgeen wederom aantoont dat er nog amper van elkaars ervaringen en resultaten gebruik gemaakt wordt!

Op de vraag of er ook negatieve ervaringen in het traject geweest zijn, antwoordt Kremer dat dit niet tot nauwelijks aan de orde is geweest: Eenmaal is er binnen de community over een behandelaar (hijzelf!) gesproken. Zijn persoonlijke interventie hierin was voldoende om duidelijk te maken dat dergelijke zaken niet binnen de community thuishoren, maar in een 1 op 1 contact uitgesproken dienen te worden. (zelfreinigend vermogen van de community)

Diederik de Groot van Embden, direkteur Independer heeft als tweede inleider inzicht gegeven in de activiteiten van Independer. Zijn visie, een aantal jaren geleden, dat de consument behoefte heeft aan ondersteuning bij het vinden en toegankelijk maken van onafhankelijke informatie op een aantal belangrijke en relevante onderwerpen (bv. financieringsprodukten en zorgaanbod) blijkt een schot in de roos. Het is overduidelijk dat de consument van nu, de mogelijkheden van Internet gebruikt om zich te orienteren en te informeren, alvorens een keuze te maken. Omgekeerd zijn op basis van de zoekactiviteiten van bezoekers, analyses te maken van consumenten-(zoek)gedrag, hetgeen opnieuw kan bijdragen aan het nog beter toegankelijk maken van informatie en voorspellen van consumentengedrag (ultieme markeketing power, volgens Yme Bosma van Hyves).
Het koppelen van (indirecte) commerciele activiteiten aan het beschikbaar stellen van informatie (afspraken tussen Independer en sommige aanbieders) werd wisselend gewaardeerd door de aanwezigen.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen