Paleisrevolutie Patiëntgerichte Zorg (2)

zorg20Verslag parallelsessie Positionering
In de parallelsessie Positionering gaven Jacqueline Fackeldey, klantropoloog, Helene Wüst van Vilans en Ruurd Priester van Lostboys hun visie op de inzet van 2.0 in de positionering van (zorg)organisaties. Onder voorzitterschap van Jeltje Schaverus, voorzitter Raad van Bestuur van het
Flevoziekenhuis werd duidelijk dat er veel mogelijkheden zijn in het betrekken van de klant bij je organisatie via het web.

Jacqueline Fackeldey: Positionering en 2.0
Jacqueline Fackeldey gaf tijdens deze sessie de aftrap met een energieke inleiding over zorg2.0 in relatie tot positionering. Fackeldey geeft aan dat als je het over 2.0 hebt in de zorg dat het dan gaat over patient empowerment. De klanten weten soms meer dan jij zelf weet. De situatie in zorgland is gewijzigd, verander je mee of niet?

Fackeldey stelt dat positionering een keuze is. “Je kunt het beste laten zien wie je bent door het te laten benoemen door een ander. Het is kiezen én delen, je kunt niet alles zijn voor iedereen.” Volgens Fackeldey moet je weten wie je bent en dat overal en altijd uitstralen. Positionering zit in grote én in kleine dingen. Als voorbeeld geeft ze een zorginstelling waar een mooi bord hing met de tekst ‘wij zijn goed in gastvrijheid’ maar bij de receptie zat geen receptioniste. “Positionering is niet het één zeggen en het ander blijven doen.”

Waarom zou je willen delen in een 2.0 omgeving? Samen weten we alles, internet faciliteit het kiezen en delen. Je kunt je klanten mee laten doen met wat jij doet. Stel jezelf de vraag: “Wie zijn mijn klanten? Wat doen ze en waar zijn ze? Zijn ze offline of online en wie wil ik voor mijn klanten zijn?
Waar ben ik goed in volgens mijn klanten en medewerkers?” Vervolgens bepaal je hoe en met wie je gaat delen en samenwerken.
Bij iedere verandering ontstaat weerstand. Er zijn altijd veel redenen om dingen niet te veranderen stelt Fackeldey. “Maar ga het doen en je zult zien dat de tegenstanders het idee zullen adopteren als hun idee.” 2.0 is méér dan een tool, het is een mentaliteit. “Wil jij je ziekenhuis verbeteren? Ga het
mensen dan maar vragen, dan hoor je het echt wel. Via 2.0 kun je het gesprek aangaan.”

Helene Wüst, Vilans en Ruurd Priester, Lostboys: Postitionering in de praktijk
Vilans is al op weg , ze zijn ‘het’ al aan het doen, maar hoe ziet dat er dan uit? Helene Wüst geeft aan dat het bij Vilans begon met de constatering dat hun labels bekend waren maar Vilans als organisatie er achter niet. Positionering is hard nodig omdat ze als kenniscentrum hun werk naar de toekomst toe zonder financiering van het rijk moeten doen. Vanuit de gedachte dat je samen meer weet wil Vilans als kennisinstituut juist het contact aangaan.
Ruurd Priester geeft aan dat het begin een mentaliteitsverandering is, de technologie volgt dan.

Priester wil graag via contact met mensen mooie dingen maken. “Via technologie kun je die contacten leggen. Kennis is kracht en door co-creatie kun je de samenwerking aangaan in de 2.0 omgeving.”

Er was sprake van een clash van culturen tussen Vilans en Lostboys. Wüst vertelt dat er in hun website maarliefst 67 pagina’s zaten. Als kennisinstituut wilden ze alles communiceren en dan ook direct verantwoorden waarom vanuit de wetenschappelijke inslag. Priester stelt dat een hele generatie
heeft geleerd om te denken in hierarchie en verzuiling. “Dat moeten we los laten om in netwerken en platte structuren te kunnen opereren.”
Het aanstekelijke enthousiasme en de enorme snelheid waarmee de informatie over tafel ging leverde een reactie op van Berthe de Jong, lid Raad van Bestuur van de Sint Maartenskliniek met een waarschuwing voor een nieuw ‘evangelie’. Daar voegde ze wel direct aan toe dat ze de discussie zeker herkent en dat ze uit ervaring weet dat kleine dingen heel veel kunnen doen.

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen