(Het signaleren van) Pesten op middelbare school neemt toe

Array

pesten1Kinderen die gepest worden en ook zelf pesten hebben grote psychosociale problemen. Opvallend is dat pesters vaker gelukkig zijn op school dan andere leerlingen, maar zij zijn vaker ongelukkig thuis. Pesten blijkt niet gerelateerd aan veel schoolverzuim. Uit onderzoek komt bovendien de belangrijke aanbeveling naar voren dat anti-pest interventies meer rekening moeten houden met het belang dat pesters hebben bij hun pestgedrag.

Deze bevindingen presenteerden medisch stagiairs Naomi Sterkenburg en Lydia Timmer tijdens een congres over recente ontwikkelingen in het gezondheidsonderwijs op woensdag 8 april op het hartelijke en enthousiaste Prisma College te Breda. Hun onderzoek gaat over de mogelijke effecten van het gezondheidsonderwijs dat sinds 2005 is ontwikkeld op de Werkplaats Kees Boeke (zie ook het bericht hierboven).

Eind 2007 was er een nulmeting op deze middelbare school, eind 2008 een eerste vervolgmeting. In hun onderzoek hebben Naomi Sterkenburg en Lydia Timmer zich gericht op de 475 leerlingen die zowel de eerste als de tweede meting hebben ingevuld. Bij de tweede meting bleken leerlingen meer te pesten (en gepest te worden) dan bij de nulmeting. De grootste stijging was te zien in ‘uitschelden en belachelijk maken’, onder alle leerlingen van alle schoolniveaus en in alle klassen.

Mogelijke verklaringen voor de toename van pesten over de tijd zijn dat leerlingen zich meer bewust zijn geworden van pesten en de vragenlijst beter invulden. Ook kan het zijn dat scholieren sowieso meer gaan pesten als ze ouder worden.

In dit stadium van het onderzoek hebben we nog geen controleschool zonder gezondheidsonderwijs. Het is dus niet mogelijk om de verandering over de tijd toe te schrijven aan de interventie (het nieuwe BRAVIOS gezondheidsonderwijs). Longitudinaal vervolgonderzoek waarbij ook een aantal controlescholen meedoet, moet uitwijzen of de innovatieve aanpak van het gezondheidsonderwijs effectief is.

Voor aanvullende informatie over het congres en de workshop kunt u contact opnemen met onderzoeksprogrammaleider geïntegreerd gezondheidsonderwijs Rob de Leeuw [email protected], die voortreffelijk optrad als congresvoorzitter.

Auteur: prof.dr. Guus Schrijvers

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen