Tweetalig kind leert klinkers anders dan eentalig kind

letters1Tweetalige kinderen leren spraakklanken op een andere manier herkennen dan kinderen met één moedertaal. Dat concludeert Ivana Brasileiro in haar proefschrift, waarop ze 24 april promoveert aan de Universiteit Utrecht.

Voor haar onderzoek heeft Brasileiro drie jaar lang tweetalige en eentalige kinderen gevolgd in hun taalontwikkeling. Ze heeft onderzocht of de tweetalige kinderen de klinkers van hun taal op dezelfde manier en snelheid leren als hun eentalige leeftijdsgenoten. Om klinkers te herkennen moeten kinderen bepaalde akoestische eigenschappen, zoals frequenties en duur van de klank, leren interpreteren. Het onderzoek maakt duidelijk dat tweetalige kinderen bepaalde akoestische eigenschappen sneller leren interpreteren dan eentalige kinderen, terwijl ze met de verwerving van andere juist langzamer zijn. Eén van de oorzaken voor dit verschil tussen tweetalige en eentalige kinderen is de mogelijke interactie tussen de twee linguïstische systemen van het tweetalige kind.

Uit de literatuur over taalontwikkeling was al bekend dat tweetalige kinderen vaak vertraagd of soms juist versneld zijn ten opzichte van eentalige kinderen. Dat vertraging en versnelling zich in de taalontwikkeling van een tweetalig kind tegelijkertijd voordoen, was echter nog niet bekend.

24-04-2009, 14:30 uur , Academiegebouw, Domplein 29, Utrecht. Ivana Brasileiro, Geesteswetenschappen Proefschrift: The effects of bilingualism on children’s perception of speech sounds Promotor 1: Prof.dr. R.W.J. Kager Promotor 2: Prof.dr. W. Zonneveld

Bron: UU

Recente artikelen