‘De zaak van de maand’

Array

fraudeBijna iedere maand komt Reint Kasteleijn, hoofd van onze afdeling Veiligheidszaken, even mijn kantoor binnen wandelen voor een gesprek. Het is een rechte man met de uitstraling van een beroepsmilitair. Als hij bij me komt, neemt hij altijd ‘de zaak van de maand’ mee: een geval van fraude dat hij onder handen heeft en dat anders is dan alle voorgaande.

Zijn zaak van de maand betrof vorige week een onterechte nota voor een ziekenhuisopname in Congo. Gedeclareerde kosten: 3000 euro. Dan gaan op zijn afdeling de alarmbellen rinkelen, want zij weten dat dit, voor een land als Congo, een exorbitant hoog bedrag is. Vervolgens bleek uit de administratie dat dit al het derde jaar op rij was dat deze familie kosten declareerde na een vakantiebezoek. Reint is, ondanks zijn lange staat van dienst, elke keer oprecht verbaasd over de grote risico’s die verzekerden nemen om extra geld bij ons te declareren. Hij hekelt de mentaliteit, maar maakt zich ook zorgen over de gevolgen voor deze fraudeurs.

‘Het lijkt voor deze verzekerden waarschijnlijk een mooi bedrag, die 3000 euro. Maar ze weten niet wat ze zich op de hals halen. Deze zaak kan uitdraaien op een vermelding in het landelijk fraudedossier. Ze lopen dan niet alleen het risico om uit de verzekering te worden gezet, het gaat veel verder. Als je te boek staat als fraudeur, willen andere verzekeraars ook niet meer zo makkelijk met je in zee. Niet voor een aanvullende zorgverzekering, autoverzekering of inboedelverzekering. Het kan zelfs negatief uitwerken bij het afsluiten van een hypotheek of bij een sollicitatie bij een financiele instelling. Verzekeringen zijn gebaseerd op vertrouwen en solidariteit. Wie fraudeert, benadeelt immers vooral de overige verzekerden en daar wordt zwaar aan getild.’

De veiligheidsman richtte na zijn laatste slok thee nog een verzoek aan mij. ‘Lidy, zou jij niet op de momenten die tot je beschikking staan, de boodschap willen verspreiden: Doe het niet! Frauderen is heel onverstandig!’

Ondanks enige schroom geef ik daar nu gehoor aan. Want hij heeft gelijk: hoe meer mensen ervan doordrongen zijn dat een relatief klein fraudebedrag grote consequenties kan hebben, hoe kleiner de kans is dat men het risico zal nemen. En dat is ook gunstig voor alle andere verzekerden: dit heeft immers óók invloed op de hoogte van de premies.

Hebt u wellicht vragen of suggesties over dit onderwerp? Stuur dan een e-mail naar [email protected].

Met vriendelijke groet,

Lidy Hartemink
Directeur Gezondheidszorg Univé

Bron:AllePersberichten.nl

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

One thought on "‘De zaak van de maand’"

  1. Wat denkt u van de oplichtingspraktijken van verzekeringsmaatschappijen. Het verstrekken van onjuiste informatie mbt beleggingsverzekeringen cq beleggingsspaarprodukten waardoor instappers voor miljoenen zijn benadeeld door “onafhankelijke tussenpersonen” en verzekeringsmaatschappijen. (Voorbeelden: spaarbeleg: Koersplan, wereldplan en overige *plannen; NN/IAK met het produkt Bedrijf Effect Sparen…..) Hierdoor is er een woekerpolisaffaire ontstaan. Wie wordt nu door wie opgelicht???????????

Comments are closed.

Recente artikelen