Ombudsman: Zorgverzekeraars doen het beter

Array

wegwijzer-klachtDe Ombudsman Zorgverzekeringen, mevrouw mr. E.M.A. Schmitz, stelt in haar Jaarverslag over 2008 dat de zorgverzekeraars steeds beter met hun verzekerden omgaan. Zij baseert dit op het sterk afgenomen aantal bejegeningsklachten.

Het aantal klachten over bejegening is afgenomen met 70%, zo meldt de Ombudsman. Zij schrijft dit toe aan een meer klantgerichte houding van de zorgverzekeraars. “Er wordt beter geluisterd door de zorgverzekeraar, en besluiten worden opvallend beter toegelicht.” Schmitz meldt een lichte toename van het totaal aantal klachten. Ze vraagt aandacht voor de voorlichting door zorgverleners over de financiele aspecten van de behandeling. Daarnaast maakt ze melding van een forse toename van het aantal klachten dat te maken heeft met de betaling van zorg die in het buitenland is genoten.

Betere voorlichting over vergoedingen door zorgverleners
De Ombudsman maakt zich zorgen over de voorlichting aan patienten door zorgverleners  over wat wél en geen verzekerde zorg is. “Voor een aantal behandelingen, zoals bovenooglidcorrecties, gelden strikte regels voor de vergoeding van de behandeling door de verzekeraar. Die regels kunnen prima bekend zijn bij de zorgverleners. Zeker als het gaat om instellingen of artsen waarmee de verzekeraar een contract heeft afgesloten. Het komt regelmatig voor dat patienten achteraf tot de conclusie komen dat zij een behandeling zelf moeten betalen, terwijl ze dat niet hadden verwacht. Dat kan voorkomen worden als  de zorgverlener de patient ook informeert over de financiele aspecten van de behandeling. “

Zorg in het buitenland
Schmitz meldt in het jaarverslag dat het aantal klachten over vergoeding van zorg die in het buitenland is genoten fors is toegenomen. Volgens prof. mr.  A.I.M. van Mierlo, voorzitter van de Geschillencommissie Zorgverzekeringen, ligt hier een verband met de toegenomen mobiliteit van patienten binnen Europa. “De regels die gelden bij vergoeding van zorg in het buitenland zijn echter complex, wat leidt tot geschillen tussen verzekerde en verzekeraar.”

De Ombudsman Zorgverzekeringen en de Geschillencommissie Zorgverzekeringen maken deel uit van de Stichting Klachten en Geschillen Zorgverzekeringen (SKGZ). Meer informatie vindt u op de website www.skgz.nl.

Bron: SKGZ

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen