Online zelfhulp bij slaapproblemen van Universiteit Utrecht

0
518

Slapeloosheid, slaapproblemen, slaapstoornis, insomnieSinds kort biedt de Universiteit Utrecht online zelfhulp voor chronische slapeloosheid, ofwel insomnie, per het internet aan.  De Universiteit van Utrecht wil daar wat aan doen en is bezig met een onderzoek naar een training (’digitale zelfhulp) voor het verhelpen van slapeloosheid. Op de site www.insomnie.nl is veel informatie te vinden over chronische slapeloosheid, oftewel insomnie en alles wat daar mee te maken heeft.  Insomnie is de meest voorkomende slaapstoornis. Op de site worden tips gegeven die je moeten helpen bij het sneller in slaap vallen (zo wordt afgeraden om televisie te kijken in de slaapkamer) of tips om langer door te slapen (gebruik oordopjes).

Kik hier voor een gratis insomnie-test.

Deze website gaat over insomnie en alles wat daarmee te  maken heeft. Deze site is bedoeld voor:

  • Mensen die meer willen weten over slapeloosheid
  • Mensen die last hebben van slapeloosheid
  • Mensen die op zoek zijn naar een behandeling voor slapeloosheid
  • Als naslagwerk

Op andere websites kun je informatie vinden over andere slaapproblemen, nachtmerries of dromen.

Helpt dit niet of ben je gewoon benieuwd of je echt lijdt aan insomnie, dan kun je via de site een test invullen. De gegeven antwoorden op een aantal vragen bepalen of je last hebt van chronische slapeloosheid. Als je deze test hebt gedaan, en je hebt inderdaad last van insomnie, dan krijg je meer informatie over het onderzoek. Aan dit onderzoek zijn geen kosten verbonden en het is volledig vrijwillig: als je er later alsnog vanaf wilt zien is dat volgens de onderzoekers geen enkel probleem.

Vijf à tien procent van de Nederlanders heeft er last van. Of je nu moeite met inslapen hebt, of ’s ochtends (veel) te vroeg wakker wordt en niet meer verder kunt slapen – iedereen heeft op een of andere moment in zijn of haar leven wel eens met slapeloosheid te maken. En wanneer je er last van hebt weet je ook wat een aanslag dat kan zijn op je dagelijkse functioneren.

Bron: Insomnie, Universiteit Utrecht