APS: Siemens: “In 2039 zijn verkeersongelukken verleden tijd”

Array

verkeersongelukIn 2039 is de vraag naar transport en vervoer sterk toegenomen. Als er gereisd wordt, is reistijd korter dankzij zelfsturende elektrische auto’s, die als een ‘autotrein’ dicht op elkaar rijden zonder de veiligheid in gevaar te brengen. Verkeersongelukken en dus ook verkeersdoden en verkeersgewonden zijn verleden tijd. De reistijd wordt wel effectiever en productiever gebruikt. Vergaderingen worden via driedimensionale videoconferencing gehouden. Het zijn realistische scenario’s, die directeur Marco Jungbeker presenteert aan de Nederlandse overheid, vervoersbedrijven en ingenieursbureau’s.

De scenario’s zijn de uitkomst van een twee jaar lange studie die Siemens wereldwijd hield. In ruim 40 grote steden werd onderzoek gedaan naar de megatrends voor de komende jaren. Daaruit blijkt onder andere dat de komende jaren een enorme trek naar de steden zal ontstaan en 40 procent van de economische activiteiten daar zal plaatsvinden. Als er niets wordt gedaan, zal het aantal broeikasgassen nog eens met 25 procent toenemen. Siemens Nederland vertaalde de trends naar de Nederlandse situatie.

Zo zal in 2039 Nederland ook vijftig Go en Flowcentres tellen, waar reizigers kunnen overstappen op tram, trein en deelauto. Het openbaar vervoer rijdt in de steden zonder dienstregeling en hoogfrequent. De reiziger bepaalt zijn vraag door een spraakgestuurde reisplanner, die is geïntegreerd in de mobiliteitspas. Treinen worden onderhouden terwijl ze rijden en storingen komen niet meer voor. Er zijn spraakgestuurde polshorloges of zonnebrillen om je te legitimeren, te telefoneren en om overal te betalen, te internetten, digitale documenten op een tafel te projecteren, een deur automatisch te openen etc.

Er is één mobiliteitspas waarbij iedereen een afweging maakt tussen snelheid, comfort, milieubelasting en prijs. “Het is een wereld waarvan slechts weinigen zich een voorstelling kunnen maken, en toch wordt dit de werkelijkheid”, aldus directeur Marco Jungbeker van Siemens Mobility. “Het jaar 2039 moet het liefst morgen al beginnen, want de wereld kan namelijk niet wachten tot het zover is.”
Jungbeker roept andere partijen op daar evenzeer in te geloven als Siemens. “Beslissers bij overheden, openbaar vervoersbedrijven, aannemers en ingenieurs, allen op hun manier werkend aan een wereld die er heel anders uit moet gaan zien. Dat zal nog veel tijd, moeite en energie gaan kosten. Maar Siemens zal er zijn, als klankbord, initiator, innovator en partner. Omdat we geloven dat we er samen een mooie toekomst van kunnen maken.”

Siemens investeert wereldwijd jaarlijks 1 miljard euro aan onderzoek naar en ontwikkeling van oplossingen voor mobiliteitsproblemen en heeft ook de know how om 30 jaar vooruit te kijken. “Daarom hebben wij het afgelopen jaar intensief gewerkt aan de uitwerking van onze visie op 2039,” zegt Jungbeker. “Een visie op het totale Nederlandse mobiliteitsplaatje. Of het nu gaat over weg of spoor, havens of luchthavens, wij hebben oog en oor voor de toekomst en zitten barstensvol ideeen om Nederland attractief én mobiel te houden.”

Redactie Medicalfacts / Alida Budding - Hennink

Samen met mijn dochter Janine Budding verzorg ik dagelijks het online medisch nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant is. De rol en beleving van patiënt & Healthy Ageing, zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik heb jarenlang ervaring in diverse functies in thuiszorg.

Recente artikelen