Indicaties AWBZ-zorg te scherp?

Array

Sinds 2009 is het moeilijker om begeleiding of verzorging te krijgen uit de AWBZ. Veel clienten komen in onzekerheid, omdat ze niet weten waar ze terecht kunnen voor vervangende hulp. Dit blijkt uit een meldactie van zeven clientenorganisaties, waaraan 1550 mensen hebben meegedaan. Sinds 2009 zijn de indicaties voor de AWBZ verscherpt. Tweederde van de mensen die er mee te maken hebben, geeft aan veel problemen te ondervinden. Problemen die veel genoemd worden, zijn: niet weten waar men vervangende hulp kan krijgen, dreigend verlies van zelfstandigheid en overbelasting van de mantelzorgers.

De verscherpte toegang tot de AWBZ wordt geleidelijk ingevoerd. 60% van de melders had nog geen nieuwe indicatie gekregen. Toch zijn ook zij erg bezorgd. Het merendeel wil een vermindering van AWBZ-zorg opvangen in eigen kring. Maar of dat lukt, wordt betwijfeld.

 

Verpleging

Chronisch zieken die thuis verpleging krijgen, melden een versnippering van de zorg. Voorheen hadden ze alleen met de wijkverpleging te maken. Nu worden de taken verdeeld over apotheker, huisarts en wijkverpleging. Dit betekent dat er veel minder toezicht is op de algehele situatie van de client en het juiste gebruik van medicijnen. Vooral mantelzorgers maken zich hierover ongerust.

 

Onzekerheid

Een deel van de mensen moet bij andere instanties vervangende hulp zoeken. Staatssecretaris Bussemaker van VWS rekent erop dat het zal lukken. Dat is onzeker. Het blijkt vaak een kwestie van toeval of men ergens anders hulp krijgt. Je moet maar net de juiste gemeente, school of welzijnsinstelling treffen. Gemeenten, zorgverzekeraars en welzijnsinstellingen hebben nog nauwelijks op de nieuwe situatie geanticipeerd, blijkt uit de meldactie. Vooral mensen die niet goed in staat zijn zelf hun zaken te regelen, dreigen hierdoor van hulp verstoken te raken.

 

Volgens de deelnemende organisaties moeten gemeenten, zorgaanbieders, zorgkantoren en verzekeraars hun verantwoordelijkheid nemen zodat er goede vervangende zorg komt voor deze groep. Op het moment verwijst men te veel naar elkaar en worden mensen soms van het kastje naar de muur gestuurd.

 

Melden op internet en telefonisch

Melden van ervaringen kan nog steeds op onder andere de website www.ConsumentendeZorg.nl of op werkdagen tussen 10.00 en 16.00 uur op telefoonnummer (030) 29 16 777.

 

Clientenorganisaties

De Meldactie AWBZ is een gezamenlijk initiatief van Centrale Samenwerkende Ouderenorganisaties, Chronisch zieken en Gehandicapten Raad, Landelijk Platform Geestelijke Gezondheidszorg, LOC Zeggenschap in zorg, Nederlandse Patienten en Consumenten Federatie, Per Saldo en Platform VG.

 

Bron: NPCF


Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen