NMa stelt vergunningseis aan fusie zorginstellingen Oost-Brabant

Array

De Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) concludeert na een eerste onderzoek dat door het samengaan van twee geestelijke gezondheidszorginstellingen in Brabant de concurrentie mogelijk kan worden belemmerd op de markten voor klinische en niet-klinische geestelijke gezondheidszorg voor volwassen en ouderen en voor niet-klinische geestelijke gezondheidszorg voor kinderen en jeugdigen. Het betreft de fusie tussen Stichting Geestelijke Gezondheidszorg Oost Brabant en Stichting Reinier van Arkel. De toezichthouder heeft daarom besloten dat voor het tot stand brengen van deze fusie een vergunning is vereist. De NMa doet dan nader onderzoek naar de gevolgen voor de concurrentie.

Op het gebied van de geestelijke gezondheidszorg aan volwassenen en ouderen concentreren de zorgen van de NMa zich op de beperking van de keuzemogelijkheden voor patienten in twee aan elkaar grenzende regio’s in Oost-Brabant. In elk van deze regio’s is één van beide zorginstellingen actief.
Aangezien het een concentratie betreft in een sector die in transitie is, zal ook op de markt voor klinische en niet-klinische geestelijke gezondheidszorg meer marktwerking en transparantie ontstaan. Hierdoor worden patienten in de toekomst meer geprikkeld om te kiezen voor een GGZ-instelling buiten hun eigen directe omgeving. Door de beoogde fusie valt echter de meest voor de hand liggende alternatieve instelling weg. Hierdoor zou de daadwerkelijke mededinging op significante wijze kunnen worden belemmerd.

Het vervolgonderzoek van de NMa zal dan ook mede gericht zijn op de vraag hoeveel concurrentiedruk er uitgaat van overige geestelijke gezondheidszorginstellingen en of er voor patienten in Oost-Brabant voldoende keuzemogelijkheden overblijven.
Op het gebied van niet-klinische geestelijke gezondheidszorg aan kinderen en jeugdigen bestaat een grote geografische overlap tussen de activiteiten van de instellingen. In de werkgebieden van de instellingen zijn de concurrerende instellingen beduidend kleiner. Een definitief oordeel over de exacte marktverhoudingen dient in een nader onderzoek te worden vastgesteld.

Indien de instellingen een vergunning aanvragen, dient de NMa binnen 13 weken een beslissing te nemen of de concentratie wel of niet wordt toegestaan. De NMa beoordeelt bij fusies en overnames of de daadwerkelijke concurrentie significant wordt belemmerd, met name door het ontstaan of versterken van een economische machtspositie. Een dergelijke machtspositie kan nadelige gevolgen hebben voor de prijs, kwaliteit en diversiteit van het aanbod. De NMa kan in dat geval voorwaarden verbinden aan een fusie of een fusie verbieden.

Bron: NMa

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen