Tips om veilig te zonnen

0
217

zon-in-je-ogenZonlicht ontspant, geeft energie en maakt je blij. Dat komt door de aanmaak van endorfinen, en mogelijk spelen ook andere stoffen een rol. Er zijn aanwijzingen dat vaak zonnen een licht verslavende werking kan hebben. Zonlicht kan in sommige gevallen huidproblemen zoals eczeem, acne en psoriasis helpen verlichten.
De zon levert je ook nog een belangrijke vitamine. De huid maakt namelijk vitamine D aan onder invloed van zonlicht. Vitamine D is goed voor botten en tanden, speelt een belangrijke rol bij de weerstand en verkleint waarschijnlijk de kans op enkele vormen van kanker.

Tien Gouden Regels
Het Platform Verstandig Zonnen heeft de onderstaande ‘Tien Gouden Regels’ voor een verstandige omgang met UV-licht opgesteld, zowel buiten en als op de zonnebank. Downloaden U kunt deze regels downloaden als pdf en daarna zelf uitprinten.  (U kunt de regels ook downloaden als drukklare pdf om professioneel te laten drukken, bijvoorbeeld voor uw klanten of relaties.)

Tijdens de vakantie
Onderstaande regels gelden voor Nederland. Let extra op tijdens de zomervakantie in zuidelijke landen of tijdens de wintersport. Zie de extra informatie over de zon tijdens de vakantie. Uw huidtype
In onderstaande regels wordt er op gewezen dat u rekening moet houden met uw huidtype. U kunt uw huidtype bepalen met een huidtypetest op de website van KWF Kankerbestrijding.

De gouden regels…

1 Geniet van de zon, maar voorkom overmatige blootstelling en verbranding.
2 Bescherm uw hoofd, oren, nek en ogen; denk aan een zonnehoed en een goede UV-werende zonnebril met CE-markering. Draag beschermende kleding als u niet speciaal aan het zonnebaden bent.
3 Smeer onbedekte huid in met een anti-zonnebrandmiddel (met UVA- en UVB-bescherming) met een beschermingsfactor die voor u geschikt is. Doe dit royaal en herhaal dit na twee uur of vaker bij sterke transpiratie en ook na het zwemmen.
4 Ga niet zonnebaden tussen 12.00 en 15.00 uur; zoek dan de schaduw op. Ga op andere manier ook niet vele uren in de zon, gemiddeld niet langer dan zo’n drie uur per dag.
5 Laat uw huid geleidelijk wennen aan de zon. Houd rekening met uw huidtype.
(U kunt uw huidtype bepalen met een huidtypetest op de website van KWF Kankerbestrijding.)
6 Jongeren, kinderen, baby’s Pas extra op met zonnen als u jonger bent dan 18 jaar omdat uw huid dan nog in ontwikkeling is. Houd baby’s en kinderen tot 1 jaar uit de directe zon.
Zonnebanken en zonnestudio’s
7 Maak geen verschil tussen de straling van de zon buiten en die van de zonnebank. Uw huid reageert daar hetzelfde op. Op de zonnebank krijgt u ongeveer evenveel zon als in de zomer aan de Middellandse Zee.
8 Volg in een zonnestudio het advies en de aanwijzingen van de medewerkers op. Gebruik van zonnebanken is alleen toegestaan aan personen van 18 jaar   en ouder. Draag op de zonnebank altijd een goedgekeurde beschermingsbril.
Medische aspecten
9 Ga uit de zon als uw huid vreemd reageert met bijvoorbeeld uitslag, jeuk of erg snelle verbranding en raadpleeg een arts.
10 Vraag informatie bij een arts als u een huidaandoening hebt. Bij sommige aandoeningen helpt UV-licht, bij andere brengt dat juist extra schade toe. Denk ook aan medicijngebruik die de gevoeligheid voor zonnestraling kan vergroten. Lees de bijsluiter.