Kleine beetjes helpen enorm!

Array

Tweede check HAPPY-deelnemers toont aan:
houjeharthappyVoor de tweede keer konden azM-medewerkers dit voorjaar meedoen aan de HAPPY Health Check. In totaal deden bijna 1200 medewerkers mee die zich verleden jaar voor de eerste keer lieten testen op het risico dat ze liepen op hart- en vaatziekten. “De resultaten in die groep zijn fantastisch”, aldus cardioloog prof.dr. Leo Hofstra, leider van het HAPPY-programma. “Bij die mensen is een daling van de kans op een hartinfarct opgetreden van 12 procent, waar een toename van 9 procent kon worden verwacht. Hieruit blijkt dat kleine aanpassingen in je leefstijl, behoorlijke gezondheidsverbeteringen opleveren.”

Maastrichtse cardiologen willen met behulp van health checks wereldwijd de toename van hart- en vaatziekten afremmen met behulp van het HAPPY-programma, het Heart Attack Prevention Program for You. Dit internet-interventie-programma is ontwikkeld door Hofstra van het Maastricht UMC+ samen met zijn collega dr. J. Narula van de Universiteit van Californie (VS).

Maar het begint op kleine schaal, bij het azM, en het is de bedoeling dat andere organisaties en instelling volgen”: “Het is belangrijk om in deze provincie te starten, omdat mensen in Limburg 2 tot 3 keer meer kans lopen op een hartinfarct dan in andere provincies. Mogelijke oorzaak is de leefstijl van de Limburger, die onder meer minder lijkt te bewegen dan andere Nederlanders”, legt Hofstra uit.

APK voor het hart
Nadat de deelnemer een vragenlijst op internet heeft ingevuld, wordt ze een fysieke test afgenomen. De test is een soort ‘APK-keuring voor het hart’; van iedere deelnemer wordt bloed afgenomen en lengte, gewicht, buikomvang en bloeddruk gemeten. Deze (strikt vertrouwelijke) gegevens worden vertaald naar een risicoscore, die duidelijk maakt hoeveel kans iemand heeft om binnen 10 jaar een hartinfarct te krijgen. Die score krijgt iedereen persoonlijk toegestuurd, met een op maat gesneden advies.

“Dat kan schrikken zijn voor sommigen. Maar als we er op tijd bij zijn, is er nog genoeg aan te doen,” zegt cardioloog Hofstra. “Wat HAPPY bijzonder maakt, in vergelijking met andere check-ups, is de nazorg die de deelnemers krijgen. Via HAPPY e-mails en nieuwsbrieven via internet geven we mensen op maat gemaakte programma’s op het gebied van leefstijl. Daarvoor putten we uit een database met 22 miljoen verschillende adviezen. Zo krijgt iedereen een jaar lang persoonlijke begeleiding.

Daarnaast werken we nauw samen met de huisartsen in Limburg om continuïteit in de preventieve zorg te kunnen waarborgen. Het zou fantastisch zijn als we samen met de huisartsen het Happy programma kunnen aanbieden in heel Zuid-Limburg”.

Gezondheidsmanagement
De HAPPY Health Check vind t in het azM plaats binnen het zogeheten integraal gezondheidsmanagement (IGM). Zo is er in dat kader jaarlijks een gezondheidsweek over gezondheidsthema’s als bewegen, roken, alcoholgebruik en voeding. Die werden medewerkers op een aantal (interactieve) manieren onder de aandacht gebracht.

Dit jaar gaven ruim 1200 medewerkers toestemming hun HAPPY-score door te geven aan de ARBO-afdeling. Hiervan bleken ruim 200 mensen tot de hoogrisicogroep te behoren. Zij krijgen uit die afdeling verdere actieve begeleiding; op die manier werkt HAPPY en integraal gezondheidsmanagement in de praktijk.

En dat geeft rendement. Effectieve invoering van integraal gezondheidsmanagement bijvoorbeeld zou kunnen leiden tot een verdere daling van het ziekteverzuim met 0,5% en een productiviteitsstijging overall met 10%. In een organisatie met een loonvolume van ruim 200 miljoen euro, is het effect van zelfs de geringste productiviteitsstijging substantieel, los van het productiviteitsverlies en van de directe en indirecte medische kosten.

Volgend jaar volgt dan een volgende HAPPY azM health check om te bekijken of de ingezette verbeteringen blijvend zijn en of er iets is veranderd bij de deelnemers.Hofstra, tot slot: “De HAPPY-methode van massascreening gecombineerd met massacommunicatie blijkt dus te werken.”

Voor meer informatie: www.happyazm.nl

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen