NIP oneens met bezuiniging op ggz door Klink
ArrayIn 2008 heeft de overheid de ggz-verstrekkingen overgeheveld van de AWBZ naar de Zorgverzekeringswet. Dat is gepaard gegaan met de invoering van de marktwerking en invoering van een nieuwe declaratiesystematiek op basis van DBC’s. De ggz-instellingen en de zelfstandig gevestigden onderhandelen over de tarieven met de zorgverzekeraars. Daarmee ligt de verantwoordelijkheid voor de tarieven bij deze twee marktpartijen.De vraag naar ggz neemt per jaar met ca. 6% toe, en die naar ambulante zorg zelfs met 14%. Daar hebben de zorgverleners zelf nauwelijks invloed op. Het NIP is van mening dat zij hard werken om de bestaande wachtlijsten op te heffen, onder andere door nieuwe behandelmethoden en kortere procedures. Om deze grote inzet nu af te straffen met een tariefkorting van 3,5% vindt het NIP is onbehoorlijk en demotiverend.
Daarnaast meent het NIP dat deze korting de zelfstandig gevestigden in de problemen brengt. In een onderzoek van VWS wordt geconcludeerd dat juist met name deze groep zwaar getroffen is door de zogenaamde overheveling en invoering van DBC’s.
Maar de korting zou ook gevolgen hebben voor de ggz-instellingen. Deze zullen moeten bezuinigen op personeel.
Het NIP vindt dat de minister zich beter zou kunnen richten op het terugdringen van de vraag (het verkorten van de wachtlijsten), door bijv. meer aan preventie te doen.
Bron: NIP