Wonen en zorg: geleidelijke scheiding

financiele-scheiding-zorg-wonenDe financiele scheiding van wonen en zorg wordt niet verplicht. Staatssecretaris Bussemaker zal het huidige beleid van een geleidelijke scheiding voortzetten en maatregelen nemen om dit beleid te stimuleren. ActiZ is verheugd over dit standpunt, dat getuigt van realisme.In een brief aan de Tweede Kamer licht Bussemaker dit besluit toe. Drie deelonderzoeken, uitgevoerd in opdracht van de Ministeries van VWS en VROM/WWI, laten zien dat een verplichte doorvoering van scheiden van wonen en zorg nadelige gevolgen heeft voor zowel clienten als zorgaanbieders.

Uitvoeringsproblemen
De gedachte achter het financieel scheiden van wonen en zorg was dat clienten de zorg uit de AWBZ vergoed krijgen en de kosten van het wonen zelf dragen. Zij zouden dan huur betalen aan de zorgorganisatie in plaats van de eigen bijdrage voor de zorg die zij nu betalen.

Deze constructie zou bij invoering binnen bestaande zorggebouwen vooral nadelen hebben. De huur zou relatief hoog zijn. Omdat aan verpleeg- en verzorgingshuizen hoge eisen worden gesteld, zijn dit dure gebouwen. Clienten zouden huurtoeslag moeten aanvragen, wat extra administratieve rompslomp betekent. En dan nog is de vraag of de huuropbrengst kostendekkend zou zijn. Een exploitatietekort ligt dan op de loer, wat weer via aparte regelingen gecompenseerd moet worden. Kortom, een bureaucratisch wespennest.

Keuzevrijheid
Bijkomend probleem is dat niet alle clienten in staat zijn om zelf regie te voeren over hun huishouden. De keuzemogelijkheid om die regie uit handen te geven moet wel blijven bestaan, aldus ActiZ.

Tijd
Een geleidelijke doorvoering van het scheiden van wonen geeft het ministerie, de zorgorganisaties en de clienten tijd om oplossingen te vinden voor bovenstaande problemen.

Stimuleringsbeleid
VWS stelt voor het bestaande stimuleringsbeleid voortzetten met behulp van regelingen zoals het Volledig Pakket Thuis (VPT), zorginfrastructuur en het actieplan Beter (t)huis. ActiZ onderschrijft deze beleidslijn, maar vindt dat de regelingen verbeterd moeten worden. Immers de regelingen bieden vooral mogelijkheden voor nieuwe initiatieven. Het is belangrijk dat alle partijen zich bewust zijn van de mogelijkheden én de beperkingen van de regelingen.

Zie ook

Overleg ActiZ en VWS over stagnerende extramuralisering

Bron: Actiz

Redactie Medicalfacts/ Janine Budding

Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg 2.0 en het sociaal domein zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden.

Ik studeerde fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Daarnaast ben ik geregistreerd Onafhankelijk cliëntondersteuner en mantelzorgmakelaar. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de zorg, het sociaal domein en medische-, farmaceutische industrie, nationaal en internationaal. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. En van de zorgwetten waaruit de zorg wordt geregeld en gefinancierd. Ik ga jaarlijks naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties. Momenteel ben doe ik een Master toegepaste psychologie.

De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.

Recente artikelen