Cliënt tevreden over huishoudelijke hulp

0
241

huishoudelijke-hulp1Mensen die thuiszorg krijgen, zijn tevreden over de huishoudelijke hulp. De meeste hulpen maken goed schoon, zijn hulpvaardig en beleefd.Afspraken met de zorgorganisatie over het beheer van de sleutel en de inspraak over wie de hulp geeft, kunnen beter. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek van het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg (NIVEL) op verzoek van het ministerie van VWS.

Ervaringen
Clienten geven de huishoudelijke hulp die zij krijgen gemiddeld een 8,3. Het meest tevreden zijn ze over de beleefdheid van de hulp, dat deze zich niet ongevraagd bemoeit met privézaken en hulpvaardig is door bijvoorbeeld iets extra’s te doen.
Er zijn ook clienten die de zorgaanbieder een onvoldoende geven. 10% van de clienten zou de thuiszorgorganisatie waarschijnlijk of beslist niet aanbevelen bij vrienden of familie.

Praktische verbeterpunten
De clienten vinden dat sommige praktische zaken beter kunnen, bijvoorbeeld hoe de zorgaanbieder omgaat met de voordeursleutel. Clienten willen ook graag meebeslissen van welke persoon zij hulp bij het huishouden krijgen. En ze willen dat er in overleg schriftelijke werkafspraken worden gemaakt.

  • NIVEL Externe link Het NIVEL is het Nederlands instituut voor onderzoek van de gezondheidszorg.
  • Thuiszorg Dossier | 9 januari 2009 VWS noemt thuiszorg: zorg zonder verblijf. Deze zorg is voor mensen die thuis verzorging of verpleging nodig hebben of hulp bij de huishouding. Het doel van zorg zonder verblijf is de client te ondersteunen bij zijn zelfstandigheid.
  • Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) Dossier | 8 juli 2009 De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) zorgt ervoor dat iedereen zo lang mogelijk zelfstandig kan blijven wonen.

Bron: VWS

Vorig artikelTweede Nederlandse dode door H1N1
Volgend artikelMexicaanse griep nu ook bij vogels
Ik heb mij gespecialiseerd in interactief nieuws voor zorgverleners, zodat zorgverleners elke dag weer op de hoogte zijn van het nieuws wat voor hen relevant kan zijn. Zowel lekennieuws als nieuws specifiek voor zorgverleners en voorschrijvers. Social Media, Womens Health, Patient advocacy, patient empowerment, personalized medicine & Zorg2.0 zijn voor mij speerpunten om extra aandacht aan te besteden. Ik studeerde Fysiotherapie en Health Care bedrijfskunde. Ik heb veel ervaring in diverse functies in de medische- , farmaceutische industrie en de gezondheidszorg. En heb brede medische kennis van de meeste specialismen in de zorg. Ik ga jaarlijk naar de meeste toonaangevende medisch congressen in Europa en Amerika om mijn kennis up-to-date te houden en bij te blijven op de laatste ontwikkelingen en innovaties De berichten van mij op deze weblog vormen geen afspiegeling van strategie, beleid of richting van een werkgever noch zijn het werkzaamheden van of voor een opdrachtgever of werkgever.